Стан виконання бюджету Хмельницької міської територіальної громади в 2024 році та проблемні питання щодо формування показників бюджету на 2025 рік.
- Інформація про виконання бюджету Хмельницької міської територіальної громади за 9-ть місяців 2024 року
Виконання бюджету Хмельницької міської територіальної громади в січні – вересні 2024 року здійснювалося в умовах воєнного стану, введеного та продовженого Указами Президента України, а також з дотриманням основних вимог постанови Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 року № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (з внесеними змінами).
І. Виконання доходів бюджету
За 9-ть місяців 2024 року зведений обсяг доходів бюджету Хмельницької міської територіальної громади склав 3 583,4 млн грн, у тому числі: по загальному фонду – 3 272,9 млн грн та по спеціальному фонду – 310,5 млн гривень.
Обсяг надходження власних доходів бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 01.10.2024 року склав 2 674,0 млн грн або 103,5% до планових призначень на січень - вересень поточного року, досягнуто перевиконання власних доходів на суму 91,6 млн гривень. В порівнянні з відповідним періодом минулого року надходження власних доходів зменшилися на 461,3 млн грн, у зв’язку з вилученням до державного бюджету податку на доходи з військовослужбовців.
В структурі власних доходів загального фонду бюджету за 9-ть місяців 2024 року найбільша питома вага належить:
- податку на доходи фізичних осіб - 1 447,0 млн грн (54,1%),
- єдиному податку - 539,2 млн грн (20,2%);
- акцизному податку (з пальним) - 248,0 млн грн ( 9,3%),
- платі за землю - 185,8 млн грн ( 6,9%).
З метою підтримки Збройних сил України в умовах воєнного стану розміщено тимчасово вільні кошти бюджету громади шляхом придбання на аукціонах Міністерства фінансів України військових облігацій в сумі 150 млн грн, терміном обігу до 05.06.2024 року.
ІІ. Виконання видатків бюджету
Обсяг видатків загального фонду бюджету за 9-ть місяців 2024 року склав 2 861,3 млн грн або 93,2% від призначень затверджених розписом на звітний період.
Обсяг видатків спеціального фонду за звітний період 2024 року склав 877,5 млн грн, відсоток виконання до річних призначень – 83,7%.
Пріоритетом фінансування в умовах воєнного стану є підтримка сектору оборони, на що спрямовано 609,3 млн грн, зокрема:
- пряма фінансова підтримка військових частин та спеціальних підрозділів Сил Оборони, придбання дронів, коптерів, РЕБ різних модифікацій – 460,7 млн гривень;
- фінансування заходів з територіальної оборони та національного спротиву – 11,3 млн гривень;
- грошові виплати військовослужбовцям та їх сім’ям, родинам загиблих – 137,3 млн гривень.
Крім того, військові формування звільнено від обов’язкових платежів до бюджету громади на суму 72,5 млн грн, які вони спрямували на свої оборонні потреби.
Також забезпечено:
- своєчасну виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ з урахуванням єдиної тарифної сітки по загальному фонду бюджету в обсязі 1 693,7 млн гривень;
- оплату спожитих закладами охорони здоров’я, бюджетними установами та організаціями енергоносіїв та комунальних послуг в обсязі 133,4 млн гривень;
- забезпечення діяльності підприємств тепло та водопостачання – 90,4 млн гривень;
- підтримку внутрішньо переміщених осіб – 5,7 млн гривень;
- фінансування фондів навчальних закладів – 11,5 млн грн, харчування дітей у закладах загальної середньої освіти та вихованців закладів дошкільної освіти – 79,8 млн грн, що дало змогу забезпечити вартість харчування вихованців в закладах дошкільної освіти – 54 грн в день, учнів 14 класів – 30 грн в день, учнів спеціальних та спеціалізованих шкіл – 61 грн та 165 грн в день відповідно.
- виплату матеріальної допомоги інвалідам, ветеранам війни та праці, малозабезпеченим жителям громади, переселенцям, учасникам бойових дій в сумі 59,8 млн гривень;
- надання грошової компенсації на придбання житла військовим – 75,4 млн гривень;
- оплату за надання транспортних послуг з перевезення електротранспортом та виплату компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним, залізничним та електротранспортом в сумі 153,7 млн гривень;
- виплату в повному обсязі стипендій учням професійнотехнічних закладів освіти в сумі 22,6 млн гривень;
- безоплатний пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування – 10,1 млн гривень;
- облаштування захисних споруд цивільного захисту (найпростіші укриття) в житлових будинках – 6,3 млн грн та продовження будівництва/реконструкції споруд цивільного захисту в закладах освіти – 66,6 млн гривень;
- придбання обладнання та проведення першочергових ремонтних робіт в закладах соціального захисту населення, охорони здоров’я, освіти, культури та спорту, проведення реконструкції, будівництва, кап. ремонтів каналізаційних мереж та мереж водопостачання, проведення капітальних ремонтів ліфтів – 178,0 млн гривень.
2. Внесення змін до бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2024 рік.
Перевиконання бюджету громади за 9-ть місяців поточного року на суму понад 70,0 млн грн та перерозподіл наявних бюджетних асигнувань дозволили внести відповідні зміни до бюджету з метою оперативного реагування на виклики у період воєнного стану для вирішення нагальних питань життєдіяльності громади, зміцнення обороноздатності держави, підтримки військових та членів їх сімей, підготовки комунальних підприємств громади до осінньо-зимового періоду.
Щира вдячність платникам податків, які наповнюють бюджет громади, їх наполегливій праці на розвиток громади та наближення нашої спільної перемоги над споконвічним ворогом – російською федерацією. Саме завдяки платника податків , в умовах воєнного стану громада постійно допомагає Силам оборони України.
Рішенням 45-ї сесії Хмельницької міської ради від 17.10.2024 року загальний обсяг фінансового ресурсу бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2024 рік збільшено на загальну суму 116,4 млн грн (з них: власні доходи – 70,0 млн грн, міжбюджетні трансферти – 46,4 млн грн), який розподілено в розрізі головних розпорядників бюджетних коштів за наступними пріоритетними напрямками:
- підтримка військових та членів їх сімей – 38,3 млн грн;
- будівництво та ремонт укриттів закладів освіти – 22,4 млн грн;
- придбання комп’ютерного, мультимедійного обладнання для навчальних кабінетів Нової української школи за рахунок субвенції з державного бюджету та співфінансування з бюджету громади – 14,7 млн грн;
- підготовка до опалювального сезону (погашення різниці в тарифах комунальних підприємств «Хмельницьктеплокомуненерго» та «Хмельницькводоканал») – 25,0 млн грн;
- закупівля навчального обладнання для кабінетів з вивчення предмету «Захист України» за рахунок субвенції та співфінансування – 12,0 млн грн;
- фінансова підтримка комунальних підприємств «Хмельницька інфекційна лікарня» та «Хмельницький міський перинатальний центр» понад обсяг медичних гарантій – 3,0 млн грн;
- усунення аварійного стану будинку внаслідок агресії російської федерації, поповнення матеріального резерву – 1,7 млн гривень.
Сподіваємося, що внесені зміни до бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2024 рік сприятимуть якісному виконанню дохідної та видаткової частини бюджету за поточний рік.
- Проблемні питання щодо формування бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2025 рік.
Положення Бюджетної декларації на 2025-2027 рік, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 року № 751, та проекту Державного бюджету України на 2025 рік суттєво обмежують фінансові спроможності місцевих бюджетів.
Так, основні особливості, які безпосередньо стосуються розрахунків місцевих бюджетів на 2025 рік:
- скасування дії тимчасової норми щодо підвищеного на 4% нормативу зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів (тобто повернення до нормативу 60%), втрати для бюджету громади – 144,0 млн грн;
- відновлення вилучення коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету через реверсну дотацію (в проекті Держбюджету на 2025 рік для Хмельницької міської територіальної громади обсяг реверсної дотації розрахований в сумі 155,8 млн грн);
- соціальні стандарти на 2025 рік встановлюються на рівні 2024 року, а саме: прожитковий мінімум на одну особу (працездатних осіб) в розрахунку на місяць встановлюється з 1 січня 2025 року у розмірі 3 028,0 грн; мінімальна заробітна плата - 8 000,0 грн; розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки - 3 600 гривень. Індексація грошових доходів має здійснюватися в межах фонду оплати праці працівників бюджетної сфери на 2025 рік;
- застосування коефіцієнту коригування освітньої субвенції, який зменшує її обсяг на 11%, а це ще понад 93 млн грн для бюджету громади.
Отже, лише по вищезазначених актуальних проблемних питаннях, бюджет Хмельницької міської територіальної громади у 2025 році може недоотримати понад 390 млн грн, а це - 12% обсягу власних доходів в поточному бюджетному році.
На жаль, обмеженість фінансового ресурсу місцевих бюджетів у 2025 році значно зменшать спроможність фінансувати бюджетну та комунальну сфери громади, а також надавати таку необхідну фінансову допомогу формуванням Збройних Сил України та соціальну підтримку військових та членів їх сімей.
Разом з тим, навіть при обмеженому фінансовому ресурсу основним пріоритетом в 2025 році і надалі залишиться підтримка військових частин та сімей військовослужбовців.
Начальник фінансового управління Сергій ЯМЧУК