Аналіз регуляторного впливу до проєкту рішення Хмельницької міської ради «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди на здійснення ремонту та невід'ємних поліпшень комунального майна»
Аналіз регуляторного впливу
до проєкту рішення Хмельницької міської ради «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди на здійснення ремонту та невід'ємних поліпшень комунального майна»
I. Визначення проблеми
Проєкт рішення міської ради «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди на здійснення ремонту та невід’ємних поліпшень комунального майна» розроблено на виконання вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон про оренду).
Статтею 21 Закону про оренду передбачено, що рішення про надання згоди на проведення поточного, капітального ремонту приймає балансоутримувач, а рішення про надання згоди на здійснення невід’ємних поліпшень комунального майна приймає представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи у порядку, встановленому відповідним представницьким органом місцевого самоврядування. Рішенням міської ради від 17.02.2021 № 30 «Про особливості передачі в оренду майна Хмельницької міської територіальної громади» визначено, що Хмельницька міська рада є представницьким органом місцевого самоврядування, яка затверджує порядок надання згоди на здійснення орендарем поточного та/або капітального ремонту, невід’ємних поліпшень комунального майна. На дату розробки зазначеного проєкту рішення такий порядок відсутній.
На державному рівні відповідний порядок затверджений наказом ФДМУ від 18.08.2022 №910, який визначає процедуру надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого державного майна. Вказаний порядок не може бути застосований для врегулювання орендних відносин комунальної власності. Враховуючи наведене, наразі існує потреба врегулювання процедур отримання згоди на здійснення ремонту та невід’ємних поліпшень. Визначення міською радою прозорого механізму отримання орендарями комунального майна згоди на здійснення ремонту та невід’ємних поліпшень дозволить контролювати використання орендованого майна та його збереження.
Даним проєктом рішення міська рада реалізує передбачену Законом про оренду можливість для представницьких органів місцевого самоврядування самостійного розроблення та затвердження актів щодо комунального майна в чітких межах визначених законом з метою врахування особливостей комунального майна.
Саме тому проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів та за допомогою діючих регуляторних актів.
Враховуючи наведені обставини, виникає необхідність прийняття рішення сесії міської ради «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди на здійснення ремонту та невід'ємних поліпшень комунального майна».
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
ні |
громадяни |
- |
+ |
Держава в особі органів місцевого самоврядування |
+ |
- |
Ссб’єкти господарювання, в тому числі суб’єкти малого підприємництва |
+ |
- |
II. Цілі державного регулювання
Основною метою розроблення проєкту рішення є реалізація Закону про оренду та запровадження процедури надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід’ємних поліпшень з чітким визначенням:
- переліку документів, необхідних для отримання згоди;
- повноважень сторін при опрацюванні документів;
- підстави для відмови у наданні згоди;
- дії сторін після здійснення невід’ємних поліпшень.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 - не розробляти проект рішення |
Не вбачається можливим, оскільки попередній Порядок надання згоди виконавчим комітетом Хмельницької міської ради на здійснення орендарем невід’ємних поліпшень, затверджений рішенням сесії міської ради від 30.04.2014 №19, втратив чинність в зв’язку з набуттям чинності нового Закону України «Про оренду державного та комунального майна» на підставі рішення позачергової сорок шостої сесії Хмельницької міської ради від 07.10.2020 №14 |
Альтернатива 2 – розроблення проекту рішення
|
Відповідність вимогам Закону про оренду. Найбільш доцільна альтернатива |
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
відсутні |
Не забезпечується збереження та оновлення належних громаді об’єктів. Не створено додаткового механізму залучення на комунальні об’єкти додаткових інвестицій. Небезпека зловживань з боку орендарів щодо використання амортизаційних відрахувань не за цільовим призначенням, проведення неякісних ремонтних робіт. |
Альтернатива 2 |
Досягнення кінцевого результату поставленої цілі – унормування процедури надання орендарю згоди на здійснення поліпшень. Забезпечення збереження та оновлення орендованого майна. Підвищення якості ремонту орендованого майна. Зменшення зловживань орендарів стосовно здійснення неякісного ремонту. |
відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання*
Показник |
Великі
|
середні |
Малі мікро |
бюджетні |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
- |
- |
721 |
77 |
798 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
- |
- |
90,3
|
9,7 |
100
|
* орієнтовна кількість суб’єктів господарювання, на які буде поширюватися регуляторний акт станом на 31.03.2023.
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутність витрат на виготовлення проектно-кошторисної документації та її експертизу для отримання згоди на здійснення поліпшень |
Неврегульованість процедури надання згоди на здійснення поліпшень, а також фіксації відповідних робіт |
Альтернатива 2 |
Урегулювання процедури надання згоди на здійснення поліпшень, а також фіксації відповідних робіт |
Виконання вимог регуляторного акта не призведе до додаткових витрат кожного суб’єкта господарювання. Кожен суб’єкт господарювання на власний розсуд обирає для себе, чи скористатись йому своїм правом на оренду комунального майна та обрати відповідний об’єкт оренди; не всі об’єкти оренди потребують здійснення невід’ємних поліпшень.
|
Регуляторний акт захищає інтереси як органів місцевого самоврядування, так і громади, оскільки забезпечується ефективне використання комунального майна, прямим результатом чого є поповнення міського бюджету.
Витрати на одного суб’єкта господарювання малого підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта (М-Тест)
- Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання. Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва не проводилися, оскільки даним проєктом рішення міська рада реалізує передбачену Законом України «Про оренду державного та комунального майна» можливість для представницьких органів місцевого самоврядування самостійного розроблення та затвердження актів щодо комунального майна в чітких межах визначених законом з метою врахування особливостей комунального майна. Процедури пов’язані із реалізацією контрольних функцій, для всіх типів суб’єктів господарювання є однаковими.
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва:
кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 721 одиниць.
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 90,3%.
- Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання.
№ |
Витрати |
Проект рішення |
1 |
Витрати орендаря, пов’язані з ознайомленням з положеннями проєкту рішення після його оприлюднення - 1 год (згідно Закону України «Про державний бюджет на 2023 рік). |
40,46 грн |
1 |
Проведення незалежної оцінки та її рецензії |
3000,00 грн* |
2 |
Складання кошторису |
1500,00 грн* |
3 |
Проведення будівельної експертизи |
4000,00 грн* |
4 |
Разом |
8540,46 грн |
5 |
Кількість суб’єктів господарювання |
721 од. |
6 |
Загальні витрати суб’єктів господарювання |
6157671,66 грн |
* орієнтовна мінімальна вартість за даними з відкритих джерел (вебсайти експертних компаній)
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
За результатами опрацювання альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей. Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
|
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)
|
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
|
Альтернатива 1
|
1 |
Найменш оптимально – невизначеність процедури надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення поліпшень орендованого комунального майна
|
Альтернатива 2 |
4 |
Найбільш оптимально – визначення процедури надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення поліпшень орендованого комунального майна
|
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обгрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 2 |
Буде досягнуто кінцевого результату поставленої цілі унормування процедури надання орендарю згоди на здійснення поліпшень. Забезпечується збереження та оновлення належних громаді об’єктів. Зменшення зловживань орендарів стосовно здійснення неякісного ремонту орендованих об’єктів. Підвищення якості ремонтних робіт. Гарантія використання амортизаційних відрахувань за їх цільовим призначенням. Урегулювання процедури надання згоди на здійснення поліпшень, а також фіксації відповідних робіт |
Держава в особі органів місцевого самоврядування: відсутні Суб’єкти господарювання: Витрати на виготовлення проектно-кошторисної документації та її експертизу. За умови здійснення кожним орендарем одного ремонту із невід’ємними поліпшеннями орієнтовна сума затрат становить близько 4 млн.грн |
Досягнення цілей державного регулювання. Найбільш оптимальне визначення процедури надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення поліпшень орендованого комунального майна |
Альтернатива 1 |
Держава в особі органів місцевого самоврядування: Відсутні Суб’єкти господарювання: Відсутність витрат |
Не забезпечується збереження та оновлення належного громаді майна. Не створено додаткового механізму залучення на комунальні об’єкти додаткових інвестицій. Небезпека зловживань з боку орендарів щодо використання амортизаційних відрахувань не за призначенням. Проведення неякісного ремонту. Неврегульованість процедури надання згоди на здійснення поліпшень, а також фіксації відповідних робіт |
Найменш оптимально. Невідповідність законодавству України |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
|
Альтернатива 1 |
Цей спосіб не може бути застосований, оскільки не дасть змоги досягти поставлених цілей.
|
Відсутні
|
Альтернатива 2 |
Розроблення проєкту є єдиним оптимальним способом у досягненні зазначених цілей.
|
Оцінка можливостей запровадження акта та дотримання суб’єктами господарювання його положень висока, оскільки запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
|
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми
Проєктом рішення передбачається: визначити чіткий механізм надання орендарю згоди балансоутримувача, орендодавця комунального майна на здійснення ремонту та невід'ємних поліпшень орендованого комунального майна, введення дієвого механізму для забезпечення звітності орендаря перед орендодавцем щодо виконаних робіт та здійснення їх оплати. Пропонується:
- прийняття запропонованого проєкту рішення;
- інформування громадськості про вимоги регуляторного акта шляхом розміщення його на офіційному сайті Хмельницької міської ради.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Реалізація регуляторного акта не передбачає нових витрат, пов’язаних із здійсненням органом місцевого самоврядування контрольних функцій (здійснюється спеціалістами у межах службових повноважень).
Не передбачаються витрати органу місцевого самоврядування через збільшення часових витрат на здійснення певних дій з надання консультацій та роз’яснень (усних, письмових) суб’єктам господарювання – учасникам договірних відносин (здійснюється спеціалістами у межах службових повноважень).
Прийняття та оприлюднення запропонованого акта в установленому порядку забезпечить доведення його до відома усіх учасників орендних відносин, які підпадають під дію акта. Досягнення цілей не передбачає додаткових організаційних заходів. Можлива шкода у разі очікуваних результатів дії акта не прогнозується. Прийняття проєкту рішення не призведе до неочікуваних результатів і не потребує витрат з місцевого бюджету.
Контрольні функції за додержанням вимог цього регуляторного акта буде здійснюватися контролюючими органами відповідно до компетенції.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії регуляторного акта не обмежений у часі. Зміна терміну дії регуляторного акта можлива у разі прийняття змін до нього, прийняття змін у нормативно-правових актах, що мають вищу юридичну силу, які стосуються зазначеної сфери регулювання, або визнання його таким, що втратив чинність. Термін набрання чинності регуляторним актом – на наступний день після офіційного оприлюднення.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта. Обов’язковими показниками результативності запропонованого акта є:
- кількість наданих орендодавцями комунального майна згод на здійснення невід’ємних поліпшень;
- площа об’єктів, по яким надана згода на проведення невід’ємних поліпшень;
- сума витрат на проведення невід’ємних поліпшень згідно з проектно-кошторисною документацією.
Запропонований порядок поширюватиметься на орендарів всіх організаційно-правових форм (крім бюджетної сфери) та орендодавців майна. Проєкт рішення було оприлюднено з метою обговорення та отримання від суб'єктів господарювання зауважень та пропозицій.
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Стосовно запропонованого акта буде здійснюватися базове, повторне та періодичне відстеження у строки, встановлені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено шляхом моніторингу кількості наданих орендодавцями комунального майна згод на здійснення невід’ємних поліпшень, площі таких об’єктів та суми витрат на проведення невід’ємних поліпшень згідно з проектно-кошторисною документацією.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через шість місяців після набрання чинності шляхом обробки результатів. Повторне відстеження буде проводитися через рік, але не пізніше ніж через два роки після набрання чинності регуляторним актом, з використанням показників результативності. Періодичне відстеження буде проводитись раз на три роки. Цільові групи, які будуть залучатися до проведення обстеження, – орендарі комунального майна. Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися управлінням житлової політики і майна Хмельницької міської ради за допомогою статистичних даних.
Заступник директора департаменту
інфраструктури міста – начальник
управління житлової політики і майна Наталія ВІТКОВСЬКА