Новини
Трансформація навчальних закладів дозволить підвищити якість освіти на всіх рівнях: від дошкільної – до вищої освіти та освіти дорослих
Наразі в Україні відбувається активний процес системної трансформації освітньої сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях: від дошкільної – до вищої освіти та освіти дорослих.
Першим важливим кроком до трансформації галузі стало прийняття Верховною Радою України 5 вересня 2017 року Закону України «Про освіту», який окреслює основні принципи функціонування освітньої галузі. Починаючи з 2018 року розпочато реформу Нової української школи, мета якої забезпечити кожному учню рівний доступ до якісної шкільної освіти в безпечному, комфортному, інклюзивному та сучасному освітньому середовищі; випускники повинні отримати ґрунтовні знання та оволодіти компетентностями, які необхідні для сучасного життя, щоб у майбутньому бути самодостатніми, творчими та креативними особистостями.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про повну загальну середню освіту», який визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи повної загальної середньої освіти.
Зі вступом у дію зазначеного Закону з’явилось законодавче підґрунтя для реформування системи загальної середньої освіти, що має сприяти підвищенню якості освіти та освітньої діяльності, істотному зростанню інтелектуального та культурного потенціалу суспільства та особистості. Цільові і ціннісні трансформації сучасної освіти вимагають запровадження адекватної структури української школи. У зв’язку з цим виникає необхідність приведення до вимог зазначеного Закону мережі закладів загальної середньої освіти. Передусім це стосується закладів, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти.
Під трансформацією мережі закладів загальної середньої освіти Хмельницької міської територіальної громади розуміється процес удосконалення структури закладів загальної середньої освіти та форм організації освіти в громаді на основі врахування потреб і особливостей регіону, з метою створення при наявному обсязі ресурсів максимально сприятливих умов для навчання і виховання здобувачів освіти.
Процес трансформації мережі закладів освіти враховує:
- демографічну ситуацію;
- прогнозування контингенту учнів;
- соціально-економічні умови громади;
- розглядається в комплексі вибору різних типів закладів освіти і форм організації освітнього процесу (опорна школа, початкова школа, гімназія, ліцей, екстернатна, індивідуальна, дистанційна форми навчання тощо). Управління процесами трансформації мережі закладів освіти відбуватиметься з урахуванням як наявної ситуації, так і прогностичних змін.
Формування оптимальної мережі закладів освіти забезпечить:
- надання учням якісної освіти;
- підвищить економічну ефективність роботи закладів освіти;
- урізноманітнить варіанти освітніх послуг.
Цільові та ціннісні трансформації сучасної освіти вимагають запровадження адекватної структури української школи. У зв'язку з цим виникає необхідність приведення до вимог чинних Законів мережі закладів загальної середньої освіти.
Трансформація покликана вирішити важливі завдання:
- створення ефективної мережі закладів загальної середньої освіти з урахуванням територіальних особливостей та демографічної ситуації;
- здійснення заходів щодо приведення типів закладів загальної середньої освіти у відповідність до вимог чинного законодавства;
- можливості вибору закладів освіти дітьми;
- прогнозування підвищення якості освіти та економічної ефективності функціонування закладів освіти;
- сприяння покращенню доступу здобувачів освіти до якісної освіти незалежно від місця проживання;
- забезпечення варіативності освітніх послуг з урахуванням індивідуальних запитів учнів, зокрема осіб з особливими освітніми потребами, обдарованої молоді;
- забезпечення концентрації й ефективного використання матеріальних, кадрових та фінансових ресурсів громади для підвищення ефективності освітнього процесу.
Будь-яка реформа — це одночасно і прогрес, і вихід із зони комфорту, і переосмислення нової філософії, в даному випадку філософії навчання. Згідно з теорією поколінь, дітей 9-10 років називають поколінням «альфа». Вони практичні, мають неординарне мислення, цікавляться дорослими питаннями щодо професій, сімейного бюджету тощо, є мрійниками, проявляють підвищений інтерес до самоосвіти. І вся система освіти має бути пристосована до поколінь нової генерації.
За інформацією Департаменту освіти та науки
Хмельницької міської ради