Новини
Субсидія як механізм забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг
Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг є програма житлових субсидій, яка діє в Україні вже понад 20 років.
Завдяки програмі житлових субсидій малозабезпечені громадяни оплачують не повну вартість житлово-комунальних послуг, а лише частину платежу, яка залежить від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу. Що менші доходи домогосподарства, то меншою є частка обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.
Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10 1995 №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» зі змінами (далі Положення), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах норм споживання.
Пунктом 9 Положення передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Київ державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, (далі структурними підрозділами з питань соціального захисту населення).
Для призначення житлової субсидії особа подає органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії за встановленими формами.
Заява та декларація можуть бути подані органу соціального захисту населення особисто, або надіслані поштою чи в електронній формі через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики.
Відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурними підрозділами з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації підприємствами – надавачами житлово-комунальних послуг) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на утримання багатоквартирних будинків, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподаткованих мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.
Разом з тим, за наявності заборгованості, житлову субсидію може бути призначено на наступний період за рішенням комісії, утвореної органами місцевого самоврядування на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства з урахуванням обставин, що склалися.
Таким чином, найбільш вразливі категорії населення забезпечуються державною підтримкою. Крім того, існує механізм реструктуризації заборгованості споживачів з оплати житлово-комунальних послуг на підставі укладеного договору з надавачами цих послуг.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 №247 «Про особливості надання житлових субсидій», передбачено на період карантину додаткові заходи щодо соціального захисту осіб, яких звільнено з роботи в зв’язку з карантином (врахування до їхнього доходу під час призначення житлової субсидії розміру допомоги по безробіттю замість заробітної плати, отриманої за попереднім місцем роботи.