Нормативна база:
- Конституція України
- Кодекс адміністративного судочинства України
- Господарський процесуальний кодекс України
- Цивільний процесуальний кодекс України
- Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні"
- Закон України "Про звернення громадян"
- Закон України "Про адміністративну процедуру"
Способи оскарження рішень, дій та бездіяльності Хмельницької міської ради, її виконавчих органів та посадових осіб під час розгляду звернень громадян ( пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги:
- У досудовому порядку шляхом подання скарги до:
o органу або посадової особи вищого рівня ;
o Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – якщо йдеться про порушення прав людини Хмельницькою міською радою, її виконавчими органами та посадовими особами.
- У судовому порядку шляхом подання адміністративного позову до окружного адміністративного суду.
Способи оскарження рішень, дій та бездіяльності Хмельницької міської ради під час надання адміністративних послуг:
- У досудовому порядку шляхом скарги до комісії з розгляду справ Хмельницької міської ради;
- У судовому порядку шляхом подання адміністративного позову до окружного адміністративного суду.
Відповідно до положень статті 55 Конституції України кожному гарантується право як на звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина, так і право на оскарження в суді рішень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Відповідно до статті 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. У разі незгоди сільського, селищного, міського голови (голови районної у місті ради) з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради. Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
Сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Порядок звернення до суду регламентований процесуальним законодавством, зокрема Кодексом адміністративного судочинства України, Господарським процесуальним кодексом України та Цивільним процесуальним кодексом України.
Так, стаття 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Порядок звернення до адміністративного суду регламентується статтями 19, 122, 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Крім того, законодавець встановив особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб'єктів владних повноважень (стаття 264 Кодексу адміністративного судочинства України).
Таким чином, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Порядок звернення до господарського суду регламентується статтями 20, 162, 164, 171 Господарського процесуального кодексу України.
Порядок звернення до загальних судів для розгляду справ у порядку цивільного судочинства регламентується статтями 19, 175, 177, 184 Цивільного процесуального кодексу України.
Порядок подання скарги
Громадянин може подати скаргу:
- Особисто або через уповноважену особу.
- В інтересах неповнолітніх чи недієздатних осіб – через їхніх законних представників.
