Розпорядження міського голови
від 15.03.2019 № 70-р "Про затвердження Положення про систему професійного навчання посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів міської ради"
Україна
Хмельницький міський голова
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 15.03.2019 № 70-р
Про затвердження Положення про систему професійного навчання посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів міської ради
Керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 року №106 «Про затвердження Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад»:
1. Затвердити Положення про систему професійного навчання посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів міської ради, що додається.
2. Контроль за виконанням розпорядження покласти на керуючого справами виконавчого комітету САБІЙ Юлію Сергіївну.
Міський голова О. Симчишин
ДОДАТОК
до розпорядження
від 15.03.2019 № 70-р
ПОЛОЖЕННЯ
про систему професійного навчання посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів міської ради
Загальна частина
1. Це Положення визначає організаційні засади функціонування системи професійного навчання посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів міської ради (далі — система професійного навчання).
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
1) академічна доброчесність — сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися суб’єкти надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдери), а також посадові особи місцевого самоврядування та депутати міської ради (далі — учасники професійного навчання) під час проходження професійного навчання з метою забезпечення довіри до результатів навчання;
2) індивідуальна програма підвищення рівня професійної компетентності (далі — індивідуальна програма) — документ, що визначає індивідуальні потреби учасника професійного навчання в професійному навчанні, форму та види проходження такого навчання;
3) замовник освітніх послуг у сфері професійного навчання — Хмельницька міська рада та асоціації органів місцевого самоврядування, на які поширюється дія Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”;
4) кредит Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС) — одиниця вимірювання обсягу навчального навантаження учасників професійного навчання, необхідного для досягнення визначених (очікуваних) результатів навчання. Обсяг одного кредиту ЄКТС становить 30 годин;
5) професійна компетентність — здатність учасника професійного навчання в межах визначених за посадою повноважень застосовувати спеціальні знання, уміння та навички, виявляти відповідні моральні та ділові якості для належного виконання встановлених завдань і обов’язків, навчання, професійного та особистісного розвитку;
6) професійне навчання — набуття та вдосконалення професійних знань, умінь та навичок учасників професійного навчання, що забезпечує відповідний рівень їх професійної кваліфікації для їх професійної діяльності;
7) професійний розвиток — безперервний, свідомий, цілеспрямований процес особистісного та професійного зростання, що базується на інтеграції знань, умінь і компетентностей;
3. Система професійного навчання створюється для задоволення потреб Хмельницької міської ради у високопрофесійних фахівцях і забезпечення умов для підвищення рівня професійної компетентності учасників професійного навчання.
4. Система професійного навчання базується на таких принципах:
- обов’язковості та безперервності професійного навчання протягом проходження служби в органах місцевого самоврядування, здійснення повноважень депутата міської ради;
- цілеспрямованості, прогностичності та випереджувального характеру;
- інноваційності та практичної спрямованості;
- індивідуалізації та диференціації підходів до навчання;
- відкритості та академічної доброчесності;
- наближеності освітніх послуг до місця проживання та проходження служби особи;
- гарантованості фінансування професійного навчання.
5. Інституційна структура системи професійного навчання включає:
- замовників освітніх послуг у сфері професійного навчання;
- суб’єктів надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерів);
- саморегулівні професійні об’єднання (професійні асоціації, професійні мережі) суб’єктів надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерів) (далі — саморегулівні професійні об’єднання).
6. Учасники професійного навчання можуть реалізовувати своє право на професійне навчання через:
підготовку — успішне виконання учасниками професійного навчання відповідної освітньо-професійної програми, що є підставою для присудження ступеня вищої освіти за рівнем магістра за спеціальностями, необхідними для професійної діяльності на службі в органах місцевого самоврядування, зокрема за спеціальністю 281 “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування”;
підвищення кваліфікації — набуття учасниками професійного навчання нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань;
стажування — набуття учасниками професійного навчання практичного досвіду виконання завдань та обов’язків у професійній діяльності або галузі знань;
самоосвіту — самоорганізоване здобуття учасниками професійного навчання певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, дозвіллям.
7. За результатами професійного навчання посадовим особам місцевого самоврядування нараховуються кредити ЄКТС, які підлягають обліку, що ведеться відділом кадрової роботи та з питань служби в органах місцевого самоврядування.
Посадові особи місцевого самоврядування мають набирати не менше одного кредиту ЄКТС протягом календарного року.
Підготовка та підвищення кваліфікації учасників професійного навчання
8. Підготовка за освітньо-професійними програмами підготовки магістрів за спеціальністю 281 “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування” здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2013 року № 255 “Про затвердження положень про прийом, стажування в органах державної влади і органах місцевого самоврядування слухачів Національної академії державного управління при Президентові України, а також переліку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, в яких проводиться у 2013—2018 роках стажування слухачів Національної академії”, Порядку прийому на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року № 789, та стандартів вищої освіти.
Атестація за результатами навчання здійснюється у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, або може проводитися в інших формах, визначених стандартами вищої освіти.
9. Підвищення кваліфікації здійснюється за програмами, які за змістом навчання поділяються на загальні і спеціальні.
Загальні програми підвищення кваліфікації — програми підвищення кваліфікації, метою яких є підвищення рівня професійної компетентності учасників професійного навчання на основі раніше набутого професійного та життєвого досвіду та відповідно до загальних потреб Хмельницької міської ради.
Зміст загальних програм підвищення кваліфікації охоплює загальні питання місцевого самоврядування, питання запобігання корупції, зміни у законодавстві з питань служби в органах місцевого самоврядування, європейської та євроатлантичної інтеграції, питання забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків, підвищення рівня володіння іноземною мовою, яка є офіційною мовою Ради Європи, державною мовою, а також інші питання, визначені відповідними державними, регіональними, місцевими програмами, стратегіями.
Спеціальні програми підвищення кваліфікації — програми підвищення кваліфікації, метою яких є підвищення рівня професійної компетентності учасників професійного навчання на основі раніше набутого професійного та життєвого досвіду та відповідно до їх індивідуальних потреб і спеціальних потреб міської ради.
Зміст спеціальних програм підвищення кваліфікації охоплює питання функціонування та основних напрямів діяльності окремого органу місцевого самоврядування.
Очікувані результати навчання за загальними та спеціальними програмами підвищення кваліфікації мають охоплювати професійні знання та професійні компетентності, необхідні учасникам професійного навчання для належного виконання ними встановлених завдань і обов’язків.
10. Загальні та спеціальні програми підвищення кваліфікації за тривалістю та інтенсивністю поділяються на:
професійні (сертифікатні) програми — довгострокові програми підвищення кваліфікації обсягом не менше двох кредитів ЄКТС;
короткострокові програми — короткострокові програми підвищення кваліфікації обсягом 0,2—1 кредит ЄКТС.
11. Програми підвищення кваліфікації можуть передбачати очну (денну, вечірню), дистанційну та змішану (очну та дистанційну з використанням спеціальних інтернет-платформ, веб-сайтів тощо) форми навчання.
12. Загальні професійні (сертифікатні) програми розробляються з урахуванням вимог відповідних професійних стандартів (у разі наявності), затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та підлягають акредитації відповідно до вимог пункту 13 цього Положення.
Спеціальні професійні (сертифікатні) програми розробляються, затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та погоджуються відповідними замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання за такими програмами.
Загальні короткострокові програми розробляються, затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та погоджуються Національним агентством України з питань державної служби.
Спеціальні короткострокові програми розробляються, затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та погоджуються відповідними замовниками освітніх послуг.
13. Вимоги до структури та змісту професійних (сертифікатних) та короткострокових програм визначаються Національним агентством України з питань державної служби.
Акредитація загальних професійних (сертифікатних) програм проводиться саморегулівними професійними об’єднаннями чи іншими акредитованими юридичними особами, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти. До створення зазначених юридичних осіб акредитація загальних професійних (сертифікатних) програм здійснюється Національним агентством України з питань державної служби шляхом їх погодження.
14. Підвищення кваліфікації за загальними та/або спеціальними професійними (сертифікатними) програмами є обов’язковим для посадових осіб місцевого самоврядування:
- вперше призначених на посади в органах місцевого самоврядування, протягом року після призначення;
- вперше обраних на виборну посаду, протягом року після набуття повноважень;
- призначених на посаду в органи місцевого самоврядування, не рідше одного разу на три роки;
- обраних або затверджених відповідною радою на виборну посаду, не рідше одного разу протягом строку здійснення повноважень;
15. Підвищення кваліфікації за загальними та/або спеціальними короткостроковими програмами є обов’язковим для:
- посадових осіб місцевого самоврядування (крім визначених в абзаці третьому цього пункту) не рідше одного разу на три роки;
- посадових осіб місцевого самоврядування, обраних на виборну посаду на місцевих виборах, обраних або затверджених радою на виборну посаду, не рідше двох разів протягом строку здійснення повноважень;
- депутатів міської ради не рідше одного разу протягом строку здійснення повноважень.
16. За результатами підвищення кваліфікації за професійними (сертифікатними) програмами, за умови їх успішного виконання, видається сертифікат про підвищення кваліфікації, а за короткостроковими програмами — відповідний документ про підвищення кваліфікації.
Документи про підвищення кваліфікації, що видані суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами), які провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації відповідно до ліцензії та/або за акредитованими загальними професійними (сертифікатними) програмами підвищення кваліфікації, не потребують окремого визнання і підтвердження.
Документи про підвищення кваліфікації, видані установами/ організаціями/закладами, які провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації без відповідної ліцензії та/або за неакредитованими загальними професійними (сертифікатними) програмами підвищення кваліфікації, потребують окремого визнання і підтвердження в установленому Національним агентством України з питань державної служби порядку.
17. Визнання із нарахуванням кредитів ЄКТС результатів навчання за програмами підвищення кваліфікації, участі у заходах з обміну досвідом в Україні та за кордоном, які проводяться за рахунок коштів асоціацій органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства, міжнародних та іноземних установ, організацій та коштів міжнародної технічної допомоги, здійснюється у встановленому Національним агентством України з питань державної служби порядку.
Порядок визнання із нарахуванням кредитів ЄКТС результатів навчання за сертифікатними програмами підвищення кваліфікації у відповідних закладах освіти за кордоном за рахунок власних коштів учасників професійного навчання визначається Національним агентством України з питань державної служби разом з Міністерством освіти і науки України.
Стажування та самоосвіта учасників професійного навчання
18. У разі успішного проходження посадовою особою місцевого самоврядування стажування йому нараховуються кредити ЄКТС у встановленому Національним агентством України з питань державної служби порядку.
19. Професійне навчання може здійснюватися шляхом самоосвіти у формі участі у конференціях, науково-практичних конференціях, фахових семінарах, тренінгах, майстер-класах, курсах з оволодіння практичними навичками тощо.
20. Потреба у формуванні, розвитку, оновленні відповідних компетентностей посадової особи місцевого самоврядування шляхом самоосвіти може визначатися за результатами атестації посадової особи місцевого самоврядування.
21. За результатами самоосвіти посадовій особі місцевого самоврядування нараховуються кредити ЄКТС у встановленому Національним агентством України з питань державної служби порядку.
Потреби у професійному навчанні та формування, розміщення і виконання державного замовлення
22. Національне агентство України з питань державної служби спільно із всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування один раз на три роки здійснює із залученням на конкурсній основі відповідних дослідницьких організацій, установ вивчення загальних потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування.
Звіт про результати вивчення загальних потреб у професійному навчанні оприлюднюється на веб-порталі управління знаннями, положення про який затверджується Національним агентством України з питань державної служби, та враховується під час формування переліку пріоритетних напрямів (тем) для підвищення кваліфікації.
23. Національне агентство України з питань державної служби щороку за результатами визначення та аналізу загальних потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування формує перелік пріоритетних напрямів (тем) для підвищення кваліфікації таких учасників професійного навчання за загальними професійними (сертифікатними) програмами та короткостроковими програмами, який враховується суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) під час формування змісту відповідних програм підвищення кваліфікації.
24. Визначення та аналіз індивідуальних потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування здійснюються відділом кадрової роботи та з питань служби в органах місцевого самоврядування та/або асоціаціями органів місцевого самоврядування за результатами атестації посадових осіб місцевого самоврядування та/або в інший спосіб.
Замовники освітніх послуг у сфері професійного навчання під час погодження спеціальних професійних (сертифікатних) та короткострокових програм враховують результати вивчення індивідуальних потреб у професійному навчанні посадових осіб місцевого самоврядування.
25. Результати вивчення потреб у професійному навчанні враховуються замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання під час формування і розміщення державного замовлення на підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування.
26. Державним замовником на підготовку кадрів за освітньо-професійними програмами спеціальності 281 “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування” за ступенем магістра:
- за денною формою навчання посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до першої — сьомої категорії посад в органах місцевого самоврядування, за вечірньою та заочною (дистанційною) формами навчання посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до першої — четвертої категорії посад в органах місцевого самоврядування, є Державне управління справами за погодженням з Національним агентством України з питань державної служби;
- за вечірньою та заочною (дистанційною) формами навчання посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до п’ятої — сьомої категорії посад в органах місцевого самоврядування, — Національне агентство України з питань державної служби.
Формування, розміщення і виконання державного замовлення на підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 1999 року № 1262 “Про фінансове забезпечення підготовки і підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування та органів військового управління Збройних Сил” та Порядку розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 року № 363.
Фінансування професійного навчання
27. Фінансування підготовки посадових осіб місцевого самоврядування за освітньо-професійними програмами спеціальності 281 “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування” за ступенем магістра за державним замовленням здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
Підготовка посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися за рахунок коштів міського бюджету.
28. Підвищення кваліфікації учасників професійного навчання здійснюється за рахунок коштів державного та міського бюджетів, коштів програм (проектів) міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством.
29. Самоосвіта учасників професійного навчання може здійснюватися за рахунок їх власних коштів або з інших джерел, не заборонених законодавством.
Оцінювання та моніторинг системи професійного навчання
30. Суб’єкти надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдери) забезпечують запровадження та здійснення внутрішнього моніторингу та оцінювання якості такого навчання.
Зовнішній моніторинг та оцінювання якості професійного навчання здійснюються замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання.
Моніторинг та оцінювання якості професійного навчання здійснюються відповідно до положення, затвердженого Національним агентством України з питань державної служби.
31. Національне агентство України з питань державної служби здійснює моніторинг стану системи професійного навчання та щонайменше один раз на три роки готує відповідну доповідь з урахуванням результатів визначення та аналізу потреб у професійному навчанні, оцінювання якості освітніх послуг, яка оприлюднюється Національним агентством України з питань державної служби на його офіційному веб-сайті та веб-порталі управління знаннями.
Керуючий справами Ю. Сабій
виконавчого комітету
Завідувач відділу кадрової І. Костенецький
роботи та з питань служби в
органах місцевого самоврядування