Рішення міської ради

Звернення №3

 

Президенту України

Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ

 

Голові Верховної Ради України

Дмитру РАЗУМКОВУ

 

Прем’єр Міністру України

Денису ШМИГАЛЮ

 

Голові НКРЕКП

Валерію ТАРАСЮКУ

 

Голові Асоціації міст України

Віталію КЛИЧКУ

 

Виконавчому директору Ukraineinvest

Сергію ЦІВКАЧУ

 

Голові виконавчого комітету Національної ради реформ

Михайлу СААКАШВІЛІ

 

ЗВЕРНЕННЯ

Україна займає 64 місце в рейтингу Doing Business, який щорічно формується спеціалістами Світового Банку. І у питанні залучення інвестиції для абсолютної більшості закордонних інвесторів цей рейтинг слугує одним з найважливіших джерел інформації про ту чи іншу країну. В той самий час усі наші географічні сусіди значно вищі від України у цьому рейтингу. І це потрібно змінювати.

Рейтинг складається із декількох складових компонентів оцінювання. Другим найгіршим компонентом для України є приєднання до електричних мереж. Тут ми на 128 місці в світі. І покращення цього компоненту значно покращило б сприйняття України, як країни вартої серйозної уваги закордонних інвесторів.

Хмельницька міська рада давно та успішно працює із залученням інвесторів. Але повсякчас найвужчим місцем в реалізації інвестиційного проєкту є приєднання до електромереж. Необхідно зазначити, що це не регіональне питання, а системне питання країни, якщо ми хочемо мати статус інвестиційно-привабливої економіки.

Впровадження третього енергопакету Європейського союзу в Україні почалось більше 10 років тому, і на сьогоднішній день прийнято ряд Законів, що передбачають анбандлінг системних операторів, в тому числі і операторів систем розподілу. По суті з прийняттям Закону «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон) у 2017 році, відбулося розділення процесів постачання електроенергії від її транспортування та розподілу. Це потенційно мало б призвести до появи конкуренції на відповідних сегментах ринку, пришвидшення інвестицій у енергетичну інфраструктуру, а також для покращення міжнародної торгівлі та доступу до диверсифікованих джерел енергії.

Іншою складовою реформи ринку електроенергії стала демонополізація та створення конкуренції на основні послуги, що надаються. Законом також було передбачено можливість створення Малих Систем Розподілу (МСР), що потенційно можуть локально надавати послуги з розподілу та приєднання Споживачів, тим самим демонополізувати ринок приєднання та розподілу електричної енергії.

Закон, прийнятий більше трьох років тому, в своїх перехідних положеннях передбачав 12 місяців на формування та затвердження усіх необхідних підзаконних нормативних актів, що дозволили б реалізувати його норми повною мірою. На жаль це не відповідає реальності.

Розподільчі мережі України характеризуються високим рівнем фізичного та морального зносу основного та допоміжного обладнання, оновлення якого передбачається лише за рахунок інвестиційних програм Оператора системи розподілу (ОСР), які по суті формують тариф на розподіл електроенергії споживачам. Розвиток малих систем розподілу (МСР) відкриє можливості створювати нові об’єкти електроенергетичної інфраструктури та підвищити якість послуг, що надається діючими ОСР.

Хмельницька міська рада звертається до Центральних органів влади із вимогою в найкоротший термін привести у відповідність регуляторну базу реалізації норм Закону, а саме:

1. Внести зміни до правил роздрібного ринку в частині формування величини плати за послуги з розподілу мережами операторів малих систем розподілу, в тому числі і для побутових споживачів;

2. Внести зміни до кодексу систем розподілу:

2.1. в частині визначення критеріїв, щодо відповідності електричної мережі малій системі розподілу;

2.2. механізму набуття статусу оператора малої системи розподілу;

2.3. порядку приєднання мереж МСР до мереж діючого оператора системи розподілу.

3. Внести зміни до кодексу системи передачі в частині визначення порядку приєднання мереж МСР до мереж оператора системи передачі;

4. Розробити «Методику визначення максимальної (граничної) плати за послуги з розподілу мережами оператора малої системи розподілу».

Важливо зазначити, що усі необхідні пропозиції та проєкти змін і доповнень вже були напрацьовані із залученням експертів галузі та їх асоціацій із залученням міжнародного досвіду. Відсутність затверджених документів, вказаних вище, по суті унеможливлює роботу МСР та зупиняє дію Закону України в частині формування конкурентного та якісного ринку розподілу електричної енергії.

Відсутність конкуренції – це неможливість отримати конкурентоспроможні якісні послуги і в цілому є негативним індикатором для потенційних інвесторів.

 

Звернення прийняте на черговій сьомій сесії Хмельницької міської ради восьмого скликання 14 липня 2021 року.