Рішення міської ради
Звернення №2
Голові Верховної Ради України
Парубію А.В.
Прем’єр міністру України
Гройсману В.Б.
ЗВЕРНЕННЯ
Ми, депутати Хмельницької міської ради сьомого скликання, від імені громади міста Хмельницького звертаємось до парламенту та уряду України з вимогою не допустити скорочення фінансової спроможності місцевого самоврядування у 2018 році та зберегти не лише «обличчя» проведення реформи децентралізації, але й її суть – становлення спроможних територіальних громад.
Адже вже третій рік поспіль під гучні гасла про незворотність реформ та підтримку місцевого самоврядування, в реальності урядом вчиняються всі кроки щодо згортання реформи місцевого самоврядування та фактичного зменшення ресурсної спроможності територіальних громад.
Так, законом про Державний бюджет на 2016 рік на місцеве самоврядування передали видатки на утримання професійно-технічної освіти, а Державний бюджет на 2017 рік переніс на рівень місцевого самоврядування фінансування оплати праці непедагогічних працівників закладів освіти; оплату енергоносіїв та комунальних послуг на утримання закладів освіти та охорони здоров'я; перевезення пільгових категорій громадян, яким держава гарантувала право безкоштовного проїзду; фінансування пільг та/або виплат за професійною ознакою (міліціонери, шахтарі, чорнобильці тощо).
Крім цього, підтримка місцевого самоврядування згортається також і в інших сферах (саботаж створення об’єднаних територіальних громад згідно волевиявлення громад, законодавчі ініціативи щодо встановлення тотального контролю за рішеннями місцевих рад тощо).
На превеликий жаль, продовжує знищення фінансової спроможності місцевих громад і запропонований урядом проект Державного бюджету України на 2018 рік, адже покладає на «плечі» місцевих бюджетів:
- оплату пільг за житловокомунальні послуги (електроенергії, газу, послуг теплопостачання, водопостачання, водовідведення) для відповідних категорій населення. В масштабах всієї країни це близько 7 млрд грн;
- оплату заборгованості населення за житловокомунальні послуги. А це близько 8 млрд грн.;
- оплату перевезення пільгових категорій громадян. А це близько 2,5 млрд грн.;
- фінансування медичної і освітньої сфери, у зв’язку з прогнозованою недостатністю коштів згідно проекту Державного бюджету України на 2018 рік у розмірі понад 10 млрд грн.
Ще одним негативним аспектом в напрямку згортання розвитку місцевих громад та регіонів України є пропонована урядом зміна умов реверсної дотації (вилучення до Державного бюджету коштів місцевих громад), а саме збільшення розміру реверсної дотації з 50 до 80%.
У 2018 році реверсну дотацію до державного бюджету змушені будуть перераховувати 169 місцевих бюджетів, в тому числі 6 обласних бюджетів, 66 бюджетів міст обласного значення, 47 районних бюджетів та 50 бюджетів об’єднаних територіальних громад. Наприклад, для обласних центрів втрати складуть: Дніпро – 846 млн. грн.; Запоріжжя – 555 млн. грн.; Львів – 518 млн. грн.; Харків – 407 млн. грн.; Одеса – 350 мільйонів гривень.
Такий відвертий грабунок зароблених громадами коштів додатково свідчить про проведення владою політики «упокорення» ефективних, ініціативних місцевих громад, які самостійно спроможні вирішити місцеві питання без втручання «центру».
Адже лише дотаційні місцеві громади змушені виявляти більшу лояльність до влади під загрозою недоотримання фінансових ресурсів, що дозволяє централізувати управління, але в той же час буде гальмувати розвиток держави в цілому.
Враховуючи вищевказане та з метою гарантування незворотності розпочатої реформи місцевого самоврядування,
ПРОСИМО:
1. Не допустити прийняття проекту Державного бюджету України на 2018 рік у пропонованій урядом редакції (реєстраційний №7000) та супровідного до нього проекту змін до Бюджетного кодексу України (реєстраційний №7116).
2. Доопрацювати вищевказані законопроекти із врахуванням інтересів місцевих громад та відповідно до мети реформи місцевого самоврядування
Звернення депутатів Хмельницької міської ради, прийняте на черговій вісімнадцятій сесії міської ради 25 жовтня 2017 року