Рішення міської ради

Звернення

Президенту України

Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ

 

Голові Верховної Ради України

Дмитру РАЗУМКОВУ

 

Народному депутату України

Сергію МАНДЗІЮ

 

Народному депутату України

Сергію ЛАБАЗЮКУ

 

Народному депутату України

Руслану СТЕФАНЧУКУ

 

Народному депутату України

Миколі СТЕФАНЧУКУ

 

Народному депутату України

Денису МОНАСТИРСЬКОМУ

 

Народному депутату України

Віктору БОНДАРУ

 

Народному депутату України

Володимиру ВАТРАСУ

 

Народному депутату України

Олександру ГЕРЕЗІ

 

Народному депутату України

Юрію ЗАСЛАВСЬКОМУ

 

Народному депутату України

Олексію ЖМЕРЕНЕЦЬКОМУ

 

Народному депутату України

Олені КОПАНЧУК

 

Народному депутату України

Ігорю МАРЧУКУ

 

Звернення

Верховною Радою України 20.09.2019 року були прийняті Закони №128-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадською харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» та № 129-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг».

Прийняті Закони №128-ІХ та №129-ІХ викликали широкий резонанс у підприємницькому середовищі Хмельниччини.

Починаючи власну справу і ставши фізичними особами-підприємцями (далі - ФОП), кожен з підприємців обрав модель (групу) оподаткування - єдиний податок чи загальну систему. Однак, сьогодні відбулася різка зміна правил із одночасними витратами на придбання обладнання, збільшенням фінансових санкцій та можливостей корупційного тиску зі сторони державних контролюючих органів. Дія Законів 128-ІХ та 129-ІХ може призвести до зворотного ефекту і навіть зменшити находження до бюджету, адже знівелює спрощену систему оподаткування, спричинить фактичне знищення малого та середнього бізнесу, збільшить потік бізнес-еміграції у країни з більш сприятливою податковою системою, що в свою чергу спричинить втрату чисельності робочих місць, знищить дух підприємництва та віру в стабільність відносин держави та малого бізнесу.

Ми підтримуємо курс влади на детінізацію української економіки і посилення фінансової дисципліни, але методи досягнення цілей є непродуманими і в нинішніх економічних реаліях України неприйнятними. ФОП - це, у першу чергу робочі місця, які знижують навантаження на державний бюджет і поповнюють його податками. Проте запровадження нових законів через збільшення витрат підприємців призведуть до закриття до 50% ФОПів другої групи і до 30% третьої групи.

Зазначені вище закони фактично скасовують спрощену систему оподаткування та змушують підприємців малого та середнього бізнесу не лише встановлювати касові апарати, але й вести повноцінний бухгалтерський облік. Зокрема:

- необхідність придбання фіскального РРО (вартістю близько 12 тис. 800 грн), що змусить підприємців щомісячно сплачувати за технічне обслуговування цього РРО (близько 1 тис. гри на місяць). Для деяких підприємців одного РРО буде замало; потрібен сам касовий апарат, апарат зі стіками та спеціальний принтер для чеків, якщо підприємець не має смартфону;

- необхідність вести повний касовий та бухгалтерський облік, у тому числі програмування товарних надходжень, що потребує відповідних знань та часу, для чого необхідно залучати кваліфікованих співробітників, що при масовому попиті на такі послуги може складати 5-12 тис грн. на місяць;

- програмне забезпечення РРО вимагає наявності смартфона, на якому зможе працювати, що для більшості ФОПів буде означати необхідність придбання такого гаджету, вартість якого може бути на рівні звичайного РРО;

- відсутність гарного покриття інтернет зв’язку;

- необхідність наявності відповідного гаджету у покупця;

- необхідність мати в наявності первинні документи (накладні, комплектуючі і т. д.) на товар згідно з новим законом. Без первинних документів вони не можуть запрограмувати РРО. У 90% ФОПів ці документи відсутні, оскільки вони закуповують товар на ринках і там ці документи не дають (і не зобов'язані). На даний час у Києві вже створено фірми, які через смс-розсилку пропонують підприємцям закуповувати первинні документи на товар. Вартість - 20% від вартості товару. ФОПи не мають такого прибутку, щоб сплачувати такі ціни за послуги.

У зв'язку із тим, що прийняті закони збільшують адміністративні витрати малого бізнесу та розмір штрафів, це може призвести до збільшення цін на споживчі товари та послуги, підвищення соціальної напруженості у суспільстві.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» передбачено подання скарг покупця (споживача) щодо порушення встановленого порядку проведення розрахункових операцій у разі, якщо вартість товарів (робіт, послуг), які є предметом скарги, становить понад 850 гривень на день їх отримання покупцем (споживачем). У результаті, споживач отримує компенсацію за рахунок штрафу контролюючого органу, накладеного на суб’єкта господарювання після перевірки, проведеної за відповідною скаргою.

Проте, такий механізм (так званий «кешбек») може призвести до надмірного втручання контролюючих органів у роботу суб’єктів господарювання на підставі недобросовісних звернень покупців, а також збільшення різних видів перевірок, що змусить підприємців витрачати свої ресурси на забезпечення додаткового обміну інформацією з контролюючими органами.

Закриття ФОПів матиме не тільки суто економічні, але й соціальні наслідки, оскільки це не тільки втрата робочих місць, але й економічний удар по громадянам України, які є членами родин підприємців:

- зростуть втрати місцевих бюджетів;

- зростуть втрати Пенсійного фонду України;

- значне зростання кількості фіскальних РРО значно підніме навантаження на ДПС - як на співробітників, так і на комп’ютерні системи, що призведе до необхідності значного зростання кількості працівників ДПС та повної заміни серверів та каналів зв’язку серверів на значно більш коштовні, розробки нового ПЗ для роботи з таким об’ємом інформації та його постійного апгрейду. Це призведе до значних бюджетних витрат, принаймні у декілька мільярдів гривень як одноразово, так і щорічно, при чому без будь-якої компенсації з іншого боку;

- зросте рівень трудової міграції українців;

- значно збільшиться рівень інфляції за рахунок зростання цін у роздрібній торгівлі у зв’язку зі зростання монополізму у цій сфері.

З огляду на викладене вище, просимо скасувати норми Законів №128-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадською харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» та № 129-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг».

Задля покращення умов ведення підприємницької діяльності бізнес-спільнота міста пропонує розробити законопроект «Про спрощену систему оподаткування в Україні», який регулював би діяльність фізичних осіб-підприємців; провести реформу Державної податкової служби з метою трансформації її в консультативно-дорадчий орган, який допомагатиме бізнесу розвиватися; розробити дієві механізми боротьби з особами, які займаються підприємницькою діяльністю без державної реєстрації, розробити зміни до Податкового кодексу України з метою врегулювання усіх процесів ведення підприємницької діяльності.

 

Звернення прийняте на черговій тридцять п’ятій сесії Хмельницької міської ради 11 грудня 2019 року.