Аналіз регуляторного впливу до проєкту рішення Хмельницької міської ради «Про визначення мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб на території Хмельницької міської територіальної гром
Аналіз регуляторного впливу
до проєкту рішення Хмельницької міської ради
«Про визначення мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб на території Хмельницької міської територіальної громади»
I Визначення проблем
Рішенням двадцять першої сесії Хмельницької міської ради від 12.12.2012 №56 «Про визначення мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб на території міста Хмельницького» на виконання пп. 170.1.2 п. 170.1 ст. 170 Податкового кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1253 «Про затвердження Методики визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб» затверджено Порядок розрахунку мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб на території міста Хмельницького та встановлено мінімальну вартість місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб.
Рішенням тридцять другої сесії Хмельницької міської ради від 25.12.2013 №21 були внесені зміни до вищеназваного рішення, якими переглянута мінімальна вартість місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб.
З дати внесення останніх змін відбулися значні зміни в законодавстві. Наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 31.07.2024 № 764 затверджені нові показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України». Опосередкована вартість спорудження одного квадратного метра житла збільшилася в чотири рази з 5093 грн. до 21363 грн.
У зв’язку зі зміною прогнозної середньорічної опосередкованої вартості спорудження одного квадратного метра житла, виникла потреба у прийнятті міською радою нового нормативного акта щодо встановлення мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб на території Хмельницької міської територіальної громади та Порядку розрахунку мінімальної вартості місячної оренди квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи |
Так |
Ні |
Громадяни |
+ |
|
Держава |
+ |
|
Суб'єкти господарювання – орендар (податковий агент) нерухомості, власником якої є фізична особа |
+ |
|
у тому числі суб'єкти малого підприємництва |
|
+ |
Проблема, яку пропонується врегулювати в результаті прийняття регуляторного акта, є важливою і не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів та діючих регуляторних актів, оскільки потребує нормативно-правового врегулювання.
Розмір мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна визначається відповідно до Порядку розрахунку мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб на території міста Хмельницького та розраховується виходячи з:
- прогнозної середньорічної опосередкованої вартості будівництва одного квадратного метра житла, яка визначена наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 31.07.2024 №764 (розрахованих станом на 01 липня 2024 року) на рівні 21363 грн;
- проєктного строку експлуатації новозбудованих багатоповерхових будинків, який складає 80 років.
- додаткових коефіцієнтів, що враховують місце розташування об’єкта нерухомого майна, який визначений відповідно до карти зонування та виду функціонального використання.
Таким чином, мінімальна вартість місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомого майна по Хмельницькій міській територіальній громаді визначається на рівні:
- інша комерційна діяльність: 1 зона – 133,50 грн; 2 зона – 100,13 грн; 3 зона - 66,75 грн;
- виробнича діяльність: 1 зона – 89,00 грн; 2 зона – 66,75 грн; 3 зона – 44,50 грн;
- некомерційна діяльність, в т.ч. для проживання фізичних осіб: 1 зона – 44,50 грн; 2 зона – 33,38 грн; 3 зона - 22,25 грн.
- Цілі державного регулювання
Основними цілями правового регулювання для даного проєкту є:
- виконання вимог Податкового кодексу України;
- встановлення мінімального розміру місячної орендної плати за один квадратний метр нерухомого майна на території громади;
- забезпечення додаткових надходжень до бюджету міської ради.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей
Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Перша альтернатива –залишити існуючу ставку мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. м. загальної площі нерухомого майна. |
Збереження існуючої ставки мінімальної вартості місячної оренди 1кв.м. загальної площі нерухомого майна призведе до недоотримання надходжень до бюджету Хмельницької міської територіальної громади.
|
Друга альтернатива – відмовитись від регулювання |
Дана альтернатива не сприяє реалізації закріплених за місцевою владою функцій контролю та обліку об’єктів нерухомого майна незалежно від форм власності (ст.30 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”). |
Третя альтернатива - прийняти проект регуляторного акта |
Прийняття проєкту рішення призведе до легалізації у громаді діяльності фізичних осіб, які надають в оренду майно та фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності щодо здавання в найм майна, нормативно правового регулювання та збільшення надходжень до бюджету Хмельницької міської територіальної громади .
|
Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей.
Оцінка впливу на сферу інтересів держави (територіальної громади)
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін |
Відсутні |
Альтернатива є неприйнятною, оскільки не забезпечує досягнення поставленої мети |
Відмовитись від регулювання |
Відсутні |
Недоотримання надходжень до бюджету громади, нестабільність цін на послуги оренди нерухомості |
Прийняття проекту регуляторного акта
|
Збільшення надходжень до міського бюджету, та врегулювання нормативно-правового простору. |
Відсутні, оскільки реалізації положень акту не потребує додаткових матеріальних чи інших витрат |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін |
Відсутні |
Відсутні |
Відмовитись від регулювання |
Відсутні |
Відсутні |
Прийняття проекту регуляторного акта |
Встановити мінімальну вартість місячної оренди 1 кв.м. загальної площі нерухомого майна фізичних осіб
|
Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Показник |
фізичні особи |
фізичні особи - суб’єкти підприємницької діяльності |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
140 |
1120 |
1260 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
12 |
88 |
100 |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Залишення існуючої на даний час ситуації без змін |
Відсутні |
Відсутні |
Відмовитись від регулювання |
Відсутні |
Відсутні |
Прийняття проекту регуляторного акта |
Стабільність цін на послуги оренди нерухомого майна, легалізація у місті діяльності фізичних осіб, які надають в оренду нерухоме майно та фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності, які визначали своїм видом діяльності здавання майна в найм |
Відсутні |
Сумарні витрати за альтернативами |
Сума витрат, гривень |
Залишення існуючої на даний час ситуації без змін |
Витрати відсутні |
Відмовитись від регулювання |
Витрати відсутні |
Прийняття проекту регуляторного акта |
Витрати відсутні |
- Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
За результатами опрацювання альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня визначених цілей. Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Залишення існуючої на даний час ситуації без змін |
1 |
Залишається неврегульованим мінімальна сума орендного платежу за нерухоме майно |
Відмовитись від регулювання |
1 |
Цілі прийняття регуляторного акта не будуть досягнуті |
Прийняття проекту регуляторного акта |
4 |
У разі прийняття акта та встановлення мінімальної вартості 1 кв.м. буде забезпечено легалізовану діяльність фізичних осіб, які надають в оренду майно та фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, які здають майно в найм, та стабілізовано ціни на послуги оренди нерухомості |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Залишення існуючої на даний час ситуації без змін |
Відсутні |
Відсутні |
Такий варіант не змінює ситуацію та залишає проблеми невирішеними |
Відмовитись від регулювання |
Відсутні |
Відсутні |
У разі відмови від регулювання не будуть досягнуті вищевказані цілі |
Прийняття проекту регуляторного акта |
У разі прийняття проекту акта, вигода буде полягати у врегулюванні законодавчо-врегульованого правового простору |
У разі прийняття проекту регуляторного акта територіальна громада не нестиме ніяких матеріальних та інших витрат |
У разі прийняття акта буде легалізовано діяльність фізичних осіб, які надають в оренду нерухоме майно та фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, які здають майно в найм, та стабілізовано ціни на послуги оренди нерухомості
|
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Залишення існуючої на даний час ситуації без змін |
Залишаються неврегульованими відносини легалізації діяльності суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб у місті |
Зовнішні чинники відсутні |
Відмовитись від регулювання |
Неприйняття проекту акта - залишиться неврегульованим нормативно - правовий простір |
Зовнішні чинники відсутні |
Прийняття проекту регуляторного акта |
Запропонований проект рішення розв’язує визначену проблему |
Зовнішні чинники відсутні |
- Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми.
Механізм дії регуляторного акта.
Основним механізмом для розв’язання визначених проблем є прийняття проєкту рішення, його опублікування та фактична реалізація його положень.
Організаційні заходи впровадження регуляторного акта в дію.
Для впровадження цього регуляторного акта необхідно забезпечити інформування громадськості про вимоги регуляторного акта, шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті.
Рівень поінформованості є досить високим, оскільки мешканці активно користуються офіційним веб-сайтом Хмельницької міської ради, крім того, місцеві засоби масової інформації активно використовують електронну інформацію міської ради для розміщення на своїх інтернет ресурсах.
Ризику впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта немає.
Досягнення цілей не передбачає додаткових організаційних заходів.
Прийняття рішення не приведе до неочікуваних результатів і не потребує додаткових витрат з державного та/або місцевого бюджетів.
Можлива шкода у разі очікуваних наслідків дії акта не прогнозується.
Контрольні функції за додержанням вимог цього регуляторного акта буде здійснюватися контролюючими органами відповідно до компетенції.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Реалізація регуляторного акта не передбачає фінансових витрат з боку державних органів, органів місцевого самоврядування та, відповідно, додаткових видатків бюджету.
Фінансування заходів та дій державних органів, органів місцевого самоврядування здійснюється в межах їх фінансування.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії запропонованого регуляторного акту - до прийняття нового. Рішення може бути переглянуто (внесені зміни, продовжено, скасовано) за підсумками аналізу відстеження його результативності, а також у разі потреби та у разі зміни чинного законодавства України або виникнення необхідності у нормативному врегулюванні певних правовідносин. Зміни будуть вноситися згідно з регуляторною процедурою. Термін набрання чинності регуляторним актом – з 01.01.2025
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Дія акта поширюється на фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що мають здійснювати дії та заходи пов’язані зі сплатою податку на доходи фізичних осіб від надання нерухомості в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм).
Показники результативності регуляторного акта:
- кількість суб'єктів на яких поширюється дія регуляторного акту;
- обсяг надходження податку на доходи фізичних осіб від надання нерухомості в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм)
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься
відстеження результативності дії регуляторного акта
Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання ним чинності.
Повторне відстеження результативності проводиться не пізніше, ніж через рік з моменту набрання чинності цим актом.
Періодичні відстеження будуть проводитись раз на кожні три роки після проведення повторного обстеження у разі продовження строку дії рішення на наступні податкові періоди.
Відстеження результативності дії акта буде здійснюватись на підставі статистичних даних, наданих Державною податковою службою, виходячи із зазначених показників результативності.
Заступник директора департаменту
інфраструктури міста- начальник
управління житлової політики і майна Наталія ВІТКОВСЬКА