Про внесення на розгляд сесії міської ради пропозиції про затвердження Програми зайнятості населення м.Хмельницького на 2018-2020 роки
Розглянувши клопотання управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, з метою сприяння зайнятості населення, задоволення потреб громадян у праці, відповідно до Закону України “Про зайнятість населення”, керуючись ст.52 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, виконавчий комітет міської ради
ВИРІШИВ:
- Внести на розгляд сесії міської ради пропозицію про затвердження Програми зайнятості населення м. Хмельницького на 2018-2020 роки (додається).
- Контроль за виконанням рішення покласти на заступників міського голови.
Міський голова О. Симчишин
Додаток до рішення виконавчого комітету
від 10.05.2018 № 348
Програма зайнятості населення м. Хмельницького на 2018-2020 роки
Програму зайнятості населення м. Хмельницького на 2018 – 2020 роки (далі – Програма) розроблено на підставі законів України «Про зайнятість населення», «Про загальнообов"язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», «Про місцеве самоврядування в Україні».
Мета Програми: забезпечення запобігання безробіттю, кількісній і якісній збалансованості ринку праці, легалізації зайнятості населення, вжиття комплексу заходів щодо сприяння працевлаштуванню, шляхом здійснення активної політики на ринку праці і надання соціальної та матеріальної підтримки громадянам, які потребують соціального захисту.
Завдання Програми:
- сприяння повній, продуктивній та вільно обраній зайнятості населення, спрямованій на підвищення рівня його життя;
- забезпечення регулювання та «детінізації» ринку праці, посилення соціального захисту від безробіття.
Основні напрямки реалізації Програми:
- створення сприятливих умов для інвестування в економіку міста та надання всебічної підтримки інвесторам, які створюють нові робочі місця;
- сприяння розвитку малого та середнього бізнесу, який відіграє одну із провідних ролей в економіці міста, у тому числі в сфері працевлаштування населення;
- сприяння збереженню наявних та створенню нових робочих місць;
- оперативне реагування на загрозу масового вивільнення;
- здійснення активних заходів щодо легалізації «тіньової» зайнятості;
- забезпечення надання комплексу різноманітних профорієнтаційних послуг безробітним, які перебувають на обліку в центрі зайнятості, шкільній молоді та неповнолітнім, котрі не навчаються і не працюють;
- проведення інформаційно-роз"яснювальної роботи, з метою формування позитивного іміджу робітничих професій;
- організація професійного навчання та перенавчання відповідно до потреб ринку праці;
- зниження тривалості безробіття, шляхом реалізації заходів активної політики зайнятості;
- організація оплачуваних громадських робіт;
- сприяння у працевлаштуванні громадянам, які потребують соціального захисту.
Проблемні питання, які передбачено вирішити за рахунок реалізації даної Програми:
- дисбаланс попиту на робочу силу та її пропозиції;
- «тіньова» зайнятість;
- незайнятість неконкурентоспроможних категорій населення та працевлаштування осіб з обмеженими можливостями;
- скорочення наявних робочих місць.
В основу Програми покладені статистичні дані, прогнозні розрахунки ринку праці, з урахуванням соціально-економічного розвитку міста та ринку праці.
І. Основні підсумки виконання
Програми зайнятості населення м. Хмельницького на 2015-2017 роки
У 2017 році установами та організаціями м. Хмельницького, які були визначені виконавцями заходів Програми, вживались заходи щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення міста.
За інформацією управління економіки Хмельницької міської ради, загальний обсяг залучених у економіку міста прямих іноземних інвестицій станом на 31.12.2017 року становив 27,0 млн. дол. США, що на 0,4% більше, ніж на початок року. Обсяг прямих іноземних інвестицій у розрахунку на 1 особу становив 101,6 дол. США.
На підприємствах оптової та роздрібної торгівлі зосереджено 20,0 млн. дол. США прямих іноземних інвестицій, що становить 74,2% їх загального обсягу.
На розвиток промислових підприємств міста направлено майже 5,0 млн. дол. США іноземних інвестицій або 18,3% від загального обсягу, у тому числі у виробництво гумових і пластмасових виробів, іншої неметалевої мінеральної продукції – 3,2 млн. дол. США, харчових продуктів, напоїв і тютюнових виробів – 359,8 тис. дол. США.
Обсяг реалізованої продукції промисловими підприємствами у 2017 році склав 12,4 млрд. грн., що на 4,8 млрд. грн. (63,2%) більше, ніж у 2015 році та на 2,4 млрд. грн. (24,0%) більше, ніж у 2016 році.
Обсяг реалізованої продукції на одну особу у 2017 році склав 46,0 тис. грн., що на 16,8 тис.грн. (57,5%) більше, ніж даний показник по області.
У 2017 році освоєно капітальних інвестицій у сумі 4360,5 млн. грн., капітальні інвестиції на 1 особу склали 16,4 тис. гривень.
Обсяг експорту за 2017 рік у місті склав 101,7 млн.дол., імпорту – 237,1 млн.дол. США.
З метою створення сприятливих умов для інвестування капіталу у економіку міста прийнято розпорядження міського голови від 30.11.2016 р. № 370-р “Про створення робочої групи з проведення інвентаризації земельних ділянок та промислових майданчиків, що можуть бути запропоновані інвесторам”, відповідно до якого проведено інвентаризацію земельних ділянок і промислових майданчиків та підготовлено анкети, які містять вичерпну інформацію для інвесторів. Готується буклет для інвестора стосовно земельних ділянок та промислових майданчиків.
З метою активізації міжнародного співробітництва міста, забезпечення пізнаваності міста та створення позитивного інвестиційного іміджу на національному та міжнародному рівнях, створення дієвої комунікаційної стратегії, обміну позитивним досвідом щодо реалізації засад місцевого самоврядування та підвищення конкурентоздатності міста задля добробуту хмельничан, рішенням міської ради від 20.07.2016 р. № 76 затверджено Програму міжнародного співробітництва та промоції міста Хмельницького на 2016-2020 роки.
На офіційній сторінці Форуму економічного розвитку м. Хмельницького у мережі Facebook розміщено серію відеороликів про підприємства, що становлять промисловий потенціал міста.
31 серпня та 12 вересня 2017 року відбулися робочі зустрічі керівництва міської ради з представниками компанії SUMITOMO ELEKTRIK WIRING SYSTEMS (ROMANIA) SPL. Під час зустрічей обговорювалися питання впровадження інвестиційного проекту щодо створення підприємства з виробництва автомобільної кабельної продукції у місті Хмельницькому. Розглянуто можливі варіанти площ для розміщення майбутнього підприємства, умов їх придбання та оренди.
Протягом 9-14 грудня 2017 року міський голова О. Симчишин перебував з робочим візитом у Китайській Народній Республіці. Під час візиту міський голова взяв участь у Форумі, організованому Міжнародною палатою Великого Шовкового шляху в Китаї, та підписав Угоду Альянсу міст і регіонів Великого Шовкового шляху, відповідно до якої місто Хмельницький стало асоційованим членом Альянсу міст і регіонів Великого Шовкового шляху.
Парламентська Асамблея Ради Європи (ПАРЄ) оцінила зусилля м.Хмельницького щодо роботи в напрямку євроінтеграції, розвитку економіки, енергоменеджменту і міжнародного співробітництва та присудила Хмельницькому Прапор Честі (FLAGS OF HONOUR).
За результатами рейтингу інвестиційної ефективності міст України, проведеного рейтинговим агентством «Євро-Рейтинг», за підсумками ІІІ кварталу 2017 року рівень інвестиційного рейтингу міста Хмельницького – вище середнього (ine C).
З метою ефективного покращення бізнес-клімату, заохочення бізнес-середовища та залучення інвестицій, місто Хмельницький приєдналося до Ініціативи Європейського Союзу «Мери за Економічне Зростання» (M4EG), у центрі уваги якої - сталий місцевий економічний розвиток.
Робочою групою, створеною розпорядженням міського голови від 01.08.2017 р. №198-р, на основі аналізу сучасного стану і тенденцій розвитку підприємництва та виявлення взаємозв"язку між розвитком підприємств та соціально-економічними процесами у місті, розробляється проект Плану економічного розвитку міста Хмельницького на 2018-2019 роки.
Надходження коштів до міського бюджету від діяльності суб"єктів підприємництва за 2017 рік, у порівнянні з 2016 роком, збільшилися на 40,0% і склали 558,4 млн. гривень.
У 2017 році продовжувалась робота зі створення сприятливого бізнес-середовища у місті.
За сприяння міської ради здійснює діяльність Центр підтримки малого підприємництва, на базі якого реалізується проект “Інтеграційна та стабілізаційна підтримка, шляхом забезпечення засобами існування внутрішньо переміщених осіб та населення, що постраждало внаслідок конфлікту в Україні”.
На базі громадської організації “Громадський рух “Нова економічна політика” почав функціонувати Центр підтримки бізнесу у рамках Ініціативи EU4Business, який допомагає підприємцям розвиватися і виходити на європейський ринок.
З метою розвитку та популяризації підприємницької діяльності серед молоді, у вересні та жовтні 2017 року реалізувався проект “Школа молодого підприємця”, який спрямований на формування у молоді знань, необхідних для започаткування власної справи, шляхом проведення низки тематичних семінарів та тренінгів. Участь у Проекті взяли 25 учасників, які успішно завершили навчання за тренінговою програмою “Мотивація до започаткування власної справи”.
Міською владою створюються максимально сприятливі умови для ведення бізнесу на території міста, зокрема, спрощено дозвільні процедури (оформлення земельних відносин, укладення договору особистого строкового сервітуту), удосконалено систему адміністративних послуг, запроваджено прозорий механізм передачі у оренду (приватизації) земельних ділянок, приміщень комунальної власності тощо.
Рішенням сесії міської ради знижено ставку єдиного податку для підприємців міста, які є платниками єдиного податку 2 групи з 20% до 15%. Вдвічі зменшено податки на житлову і нежитлову нерухомість, транспортний податок, збір із паркування. Знижено ставку орендної плати за землю для ринків міста, її встановлено на мінімально можливій позначці - 3%.
З метою активізації підприємницької діяльності, поліпшення інвестиційного клімату, забезпечення конкурентоспроможності підприємництва та підвищення його ролі у вирішенні завдань соціально-економічного розвитку міста, рішенням сесії міської ради від 22.03.2017 року №9 затверджено Програму сприяння та розвитку підприємництва м. Хмельницького на 2017-2018 роки.
Зокрема, Програмою передбачено надання фінансової підтримки суб"єктам підприємництва, шляхом часткового відшкодування з міського бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб"єктами підприємництва для реалізації інвестиційних проектів.
Рішенням сесії міської ради від 31.05.2017 р. №4 затверджено Порядок відшкодування з міського бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб"єктами підприємництва для реалізації інвестиційних проектів, яким встановлюються умови та обмеження щодо участі у конкурсі, критерії визначення переможців конкурсу, наводиться перелік документів, необхідних для участі у конкурсі, визначено механізм отримання відшкодування з міського бюджету відсоткових ставок за кредитами.
Проблемні питання розвитку підприємництва у місті обговорюються на засіданнях координаційної ради з питань розвитку підприємництва, робочих зустрічах, «круглих столах» тощо. У 2017 році проведено 4 засідання координаційної ради з питань розвитку підприємництва, на яких розглядалися питання щодо розвитку сфери професійно-технічної освіти у місті Хмельницькому, розвитку легкої промисловості та застосування реєстраторів розрахункових операцій.
За інформацією Головного управління статистики у Хмельницькій області, чисельність наявного населення у м. Хмельницькому станом на 01.01.2017 року становила 268,5 тис. осіб, станом на 01.01.2018 року – 268,4 тис. осіб.
Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств м.Хмельницького у 2016 році становила 65,6 тис. осіб, що на 1,0 тис. осіб (1,5%) менше, ніж у 2015 році. У 2017 році середньооблікова чисельність штатних працівників у м. Хмельницькому становила 65,3 тис. осіб, що на 0,3 тис. осіб менше, ніж у 2016 році.
Кількість працівників, які знаходились у відпустках без збереження заробітної плати (на період припинення виконання робіт) у 2016 році становила 3,4 тис. осіб (5,2% до середньооблікової штатної чисельності працівників), що на 1,4 тис.осіб (в 1,7 рази) більше, у порівнянні до 2015 року.
За останньою наявною інформацією, кількість працівників, які знаходились у відпустках без збереження заробітної плати у IV кварталі 2017 року становила 3,1 тис. осіб (4,7% до середньооблікової штатної чисельності працівників).
Кількість працівників, які переведені з економічних причин на неповний робочий день (тиждень), у 2016 році становила 2,4 тис.осіб (3,7% від загальної чисельності штатних працівників), що на 6,0 тис.осіб (в 3,5 рази) менше, ніж у 2015 році.
За даними ДПІ у м. Хмельницькому, чисельність штатних працівників у м. Хмельницькому у грудні 2017 року склала 85,6 тис.осіб – збільшилась у порівнянні до січня 2017 року на 7,1 тис. осіб (9,0%).
Чисельність застрахованих осіб становила 87,9 тис. осіб – збільшилась на 2280 осіб (2,7%), у порівнянні до січня 2017 року.
Станом на 01.01.2018 р. у місті зареєстровано 11330 юридичних осіб, що на 578 юридичних осіб (5,4%) більше, ніж у 2016 році. Фізичних осіб-підприємців зареєстровано 20686, що на 123 підприємці (0,6%) більше, ніж у 2016 році:
№ п/п | Назва показника | 2015 рік | 2016 рік | 2017 рік |
1. | Кількість зареєстрованих суб"єктів підприємницької діяльності, у тому числі: - юридичних осіб
- фізичних осіб
| 31721 8597 23124 | 31315 10752 20563 | 32016 11330 20686 |
За інформацією Департаменту освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації, у м. Хмельницькому у 2017 році здійснювали діяльність 24 навчальних заклади вищої та професійної (професійно-технічної) освіти. Зокрема, серед них 18 закладів вищої освіти та 6 закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Кількість випускників вищевказаних навчальних закладів міста у 2016 році становила 6551 особу, що на 63 особи (1,0%) менше, ніж у 2015 році.
У 2017 році кількість випускників склала 6049 осіб, що на 502 особи (7,7%) менше, ніж у 2016 році.
Зокрема, навчались у вищих навчальних закладах 4657 осіб (77,0% усіх випускників), у професійно-технічних закладах міста – 1392 особи або 23,0%.
На підставі листа Департаменту соціального захисту населення Хмельницької облдержадміністрації від 18.05.2017 року №05.02-5676, у 2017 році, управлінням праці та соціального захисту населення здійснювався щомісячний моніторинг створення нових робочих місць, відповідно до п. 3.1 Методики моніторингу створення нових робочих місць, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики від 23.09.2013 року № 611.
У 2017 році у м. Хмельницькому створено 3985 нових робочих місць.
Зокрема, створено 1545 робочих місць – для працівників у юридичних осіб (38,8% від загальної кількості новостворених робочих місць), 2440 р.м. – для працівників у фізичних осіб – підприємців (61,2%). Отже, більшість робочих місць у місті була створена за рахунок малого бізнесу.
Слід відмітити, що актуальною проблемою є ліквідація робочих місць.
За вказаний період ліквідовано 1997 робочих місць (50,1% від загальної кількості створених робочих місць), з них 1910 ліквідованих робочих місць (95,6%) – для найманих працівників у фізичних осіб-підприємців.
Спад економічної активності вже позначився на звуженні попиту на працю. Більшість керівників підприємств вдаються й до таких заходів як реорганізація, ліквідація виробництва, скорочення чисельності штату, що призводить до вивільнення значної кількості найманих працівників. На окремих підприємствах відбувається переведення працівників на роботу в режимі неповного робочого дня чи тижня.
В загальній кількості створених робочих місць:
- 1848 р.м. або 46,4% належить оптовій і роздрібній торгівлі, ремонту автотранспортних засобів і мотоциклів;
- 527 (13,2%) - переробній промисловості;
- 446 (11,2%) - транспорту, складському господарству, поштовій та кур"єрській діяльності.
За інформацією Хмельницького міського центру зайнятості, впродовж 2017 року послугами служби зайнятості скористався 5051 громадянин, що на 180 громадян більше, ніж у 2016 році.
Впродовж 2017 року кількість вакансій, заявлених роботодавцями, зросла майже вдвічі і налічувала 6741. На одну вакансію претендувало дві незайняті особи.
Середній розмір пропонованої заробітної плати за вакансіями – 3876 грн.
Станом на 01.01.2018 р. на обліку перебувало 773 безробітних, актуальних вакансій – 616.
Професійно-кваліфікаційний склад вакансій:
- 75% – для робітників;
- 17% – для службовців;
- 8% – робочі місця, які не потребують професійної підготовки.
Слід відмітити, що по складу безробітних 80% становлять службовці, 19% - робітники.
Здебільшого на обліку у міському центрі зайнятості перебувають банківські працівники, державні службовці, менеджери, фінансисти, бухгалтери, економісти тощо. З числа робітничих професій, це - оператори комп"ютерного набору, секретарі керівника, діловоди, перукарі, продавці непродовольчих товарів.
Як і в попередні роки, місцевий ринок праці характеризується дисбалансом між попитом та пропозицією. Серед вакансій, поданих роботодавцями, переважають пропозиції роботи для кваліфікованих робітників, вони складають майже дві третини від усіх заявлених вакансій.
У 2017 році працевлаштовано 2616 осіб (у 2016 році – 2587 осіб). Якщо у 2016 році до набуття статусу безробітного працевлаштовано 1625 осіб, то у 2017 році – 1799 осіб.
Працевлаштування здійснювалось переважно за робітничими професіями. Це говорить про те, що на ринку праці міста збільшилась кількість вакансій для робітників.
Хмельницьким міським центром зайнятості, у напрямку підвищення престижності робітничих професій серед молоді, проводиться комплексна профорієнтаційна робота. Традиційними є зустрічі фахівців центру зайнятості з педагогічними працівниками загальноосвітніх навчальних закладів. Для школярів проводилися заходи: уроки із серії «Реальне трудове життя», «Презентації професій», професіографічні екскурсії на підприємства, групові інформаційні консультації «Перед вибором», Ярмарки професій та «Дні служби зайнятості», «Презентації навчальних закладів» та ін.
Для підвищення конкурентоспроможності безробітних на ринку праці, міським центром зайнятості організовано професійне навчання 500 безробітних під гарантовані робочі місця. Навчання безробітних проводилося за професіями: швачка, електрогазозварник, прасувальник, кухар, менеджер, закрійник, продавець, перукар, бармен та іншими.
Рівень працевлаштування після навчання склав 99,4%.
У 2017 році прийнято рішення про надання компенсації єдиного соціального внеску 31 роботодавцю, який працевлаштував 55 безробітних на новостворені робочі місця (в т.ч. 8 осіб - з числа безробітних, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню).
За сприяння служби зайнятості, 17 безробітних отримали свідоцтво на зайняття підприємницькою діяльністю, з них 8 безробітних отримали одноразову виплату допомоги по безробіттю.
Фактором підтримки безробітних в період пошуку постійного місця роботи є організація оплачуваних громадських робіт та робіт тимчасового характеру. Протягом 2017 року на громадських та тимчасових роботах працювали 163 особи, в т.ч. 83 безробітних - на громадських роботах в управлінні праці та соціального захисту населення.
Проблемним залишається питання працевлаштування квотної категорії безробітних, особливо учасників антитерористичної операції (далі – АТО).
У 2017 році скористались послугами служби зайнятості 226 учасників АТО, з них 58 були працевлаштовані, в тому числі 8 осіб – за сприяння служби зайнятості заснували підприємницьку діяльність, отримавши одноразово виплату допомоги по безробіттю; 14 учасників АТО повернулись на військову службу за контрактом, 15 осіб проходили професійне навчання за професіями: слюсар з механоскладальних робіт, електрогазозварник, охоронник та відновлювали професійні навички після тривалої перерви в роботі, шляхом стажування безпосередньо на виробництві. З метою адаптації учасників АТО до мирного життя, повернення до продуктивної зайнятості, підвищення їх правової обізнаності, міським центром зайнятості укладено 28 угод про співпрацю з державними установами, громадськими та волонтерськими організаціями.
З 2017 року розпочато роботу нового сервісу «Електронна черга реєстрації безробітних». Сервіс «Електронна черга реєстрації безробітних» доступний на порталі Державної служби зайнятості за посиланнями www.dcz.gov.ua.
Залишається актуальним питання працевлаштування осіб з інвалідністю.
Станом на 01.01.2018 року чисельність осіб з інвалідністю, що проживають у м. Хмельницькому, становила 26,6 тис. осіб – збільшилась у порівнянні до початку 2017 року на 1,0 тис. осіб (3,9%), в тому числі, за інформацією обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, з них працюючих інвалідів – 5,6 тис. осіб (21,1%).
Протягом 2017 року на обліку в центрі зайнятості перебували 216 осіб, які мають обмежені фізичні можливості. З них майже 74% складали особи, які мають вищу освіту - переважно це колишні банківські працівники, державні службовці, вчителі, менеджери, юристи, бухгалтери. Працевлаштовано 25 безробітних (11,6%), проходили професійне навчання під конкретні робочі місця 10 осіб та 10 осіб приймали участь у оплачуваних громадських роботах та роботах тимчасового характеру.
З метою вирішення актуальних питань працюючих громадян м. Хмельницького, створена комісія з питань забезпечення своєчасності та повноти сплати податків, погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, стипендій, інших соціальних виплат та робоча група зі сприяння легалізації «тіньової» зайнятості населення та «тіньової» заробітної плати.
Комісією та відповідною робочою групою здійснюється контроль за станом погашення заборгованості із виплати заробітної плати, дотриманням мінімальних гарантій, встановлених чинним законодавством, зокрема за рівнем заробітної плати та легалізацією «тіньової» зайнятості.
Управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, на виконання заходів Програми, проведено 6 спільних засідань комісії та робочої групи.
На засідання запрошувались керівники підприємств/фізичні особи-підприємці, які мають заборгованість (із виплати заробітної плати; зі сплати податків; перед Пенсійним фондом України; недоїмку зі сплати єдиного соціального внеску) та суб"єкти господарської діяльності, у яких середньомісячний рівень заробітної плати менше законодавчо встановленого мінімуму.
Управлінням праці та соціального захисту населення протягом 2017 року здійснювався щомісячний аналіз рівня заробітної плати понад 6 тисяч суб"єктів господарської діяльності (далі - СГД), згідно звітності, поданої ними до ДПІ у м. Хмельницькому.
За результатами даного аналізу, роботодавці запрошувались на наради, за участю членів робочої групи зі сприяння легалізації «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати.
Протягом 2017 року проведено 42 наради з питання підвищення рівня заробітної плати, зокрема за участю посадових осіб управління ПФУ у м. Хмельницькому, ДПІ у м. Хмельницькому, управління Держпраці у Хмельницькій області та управління торгівлі Хмельницької міської ради, Хмельницького міського центру зайнятості.
На наради запрошувались 1929 СГД, заслухано 832 роботодавці.
На виконання протокольних доручень спільних засідань вищевказаної комісії та робочої групи, управлінням праці та соціального захисту населення протягом 2017 року організовано та взято участь у інформаційно-роз"яснювальних заходах, направлених на легалізацію «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати серед суб"єктів господарювання міста, за місцем здійснення діяльності.
Зокрема, проведено 87 обстежень серед 1733 суб"єктів господарювання, в ході яких 834 громадянина повідомили про те, що вони не оформлені.
В обстеженнях активну участь брали представники управління торгівлі та фінансового управління Хмельницької міської ради, ДПІ у м. Хмельницькому.
Роботодавцям видавались «пам"ятки» щодо відповідальності за порушення трудового законодавства.
З найманими працівниками проводилась роз"яснювальна робота з приводу важливості та переваг офіційного працевлаштування, видавались «пам"ятки» про основні права під час перебування у трудових відносинах.
Під час таких обстежень досить часто виявлялись приміщення, в яких розміщувались швейні або інші цехи, в яких існує велика ймовірність використання праці неоформлених працівників.
На даній підставі направлялись звернення на адресу ГУ ДФС у Хмельницькій області та управління Держпраці у Хмельницькій області, з проханням розглянути можливість щодо вжиття заходів, в межах наданих повноважень, направлених на соціальний захист працюючих громадян, сплату податків та інших обов"язкових платежів в повному обсязі.
У червні 2017 року розміщено 10 біг-бордів у різних мікрорайонах міста (вул. Т. Шевченка, вул. С. Бандери, вул. Л. Толстого, вул. Кам"янецька, вул. Трудова, вул. Свободи, вул. П. Мирного, Пр. Миру, вул. Львівське шосе, продовольчий ринок) та 10 сіті-лайтів на тему важливості оформлення легальних трудових відносин та участі у системі загальнообов"язкового державного соціального та пенсійного страхування в Україні.
В грудні 2017 року укладено новий договір з фізичною особою-підприємцем, щодо розміщення в місті соціальної реклами на 7 біг-бордах та 10 сіті-лайтах.
У 2017 році щоквартально в громадському транспорті ХКП «Електротранс» розміщувались друковані інформаційні матеріали щодо важливості та переваг легального працевлаштування.
Оскільки у нашому місті дуже велика частина підприємців працює на ринках, то у 2017 році значна увага була приділена проведенню роз"яснювальної роботи на ринках.
У місті функціонують 41 ринок, 27 торгових рядів та майданчиків, на яких розміщено понад 18 тисяч торгових місць. Адміністраціями ринків вживались заходи для покращення функціонування ринків, створення належних умов для купівлі-продажу товарів на ринках.
Протягом 2017 року, з метою роз"яснювальної роботи, здійснено 57 виходів на ринки міста. Серед роботодавців та найманих працівників розповсюджено понад 5,5 тис. пам"яток. Охоплено майже 15,3 тис. торгових місць.
Управлінням праці та соціального захисту населення під час реєстрації колективних договорів представникам підприємств (адміністрації та членам профспілки) видавалась «пам"ятка», із зазначенням видів відповідальності за порушення трудового законодавства та «пам"ятка-застереження» про недопустимість використання «тіньової» зайнятості і «тіньової» заробітної плати. Протягом 2017 року здійснено 266 перевірок відповідності положень колективних договорів та змін і доповнень нормам чинного законодавства.
Управлінням праці та соціального захисту населення здійснено аналіз проведеної роботи з питань легалізації «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати за 2016-2017 роки:
1. За результатами здійснених заходів представниками робочої групи зі сприяння легалізації «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати та іншими контролюючими органами міста, зареєстровано: | 2016 рік | 2017 рік |
- суб"єктів підприємницької діяльності | 1454 | 4524 |
- трудових договорів між підприємцями - фізичними особами та найманими працівниками | 2646 | 4426 |
- трудових договорів з найманими працівниками у юридичної особи | 174 | 4765 |
2. За результатами проведеної легалізації зайнятості донараховано (накладено), тис. грн. : | 1852,53 | 805,5 |
- податків | 670,42 | 519,3 |
- штрафних санкцій | 719,91 | 249,2 |
- страхових внесків на загальнообов"язкове державне пенсійне страхування | 462,2 | 37,0 |
Згідно проведеного аналізу звітності, поданої роботодавцями до ДПІ у м. Хмельницькому за грудень 2017 року, порівняно з січнем 2017 року, встановлено:
- кількість СГД, що використовують найману працю, збільшилась на 467 або 8,4% (з 5583 до 6050);
- кількість застрахованих працівників збільшилась на 2280 або на 2,7%(з 85 633 осіб до 87 913 осіб);
- фонд оплати праці по місту збільшився на 193,5 млн. грн. або 58,4% (з 331,6 до 525,1 млн. грн.);
- середня заробітна плата застрахованих працівників збільшилась на 2100,7 грн. або 54,2% (з 3872 грн. до 5973 грн.);
- середня заробітна плата штатних працівників збільшилась на 1908,7 грн. або 45,2% (з 4224 грн. до 6133 грн.).
За інформацією Головного управління статистики у Хмельницькій області, середньомісячний розмір заробітної плати штатних працівників у м. Хмельницькому у 2017 році становив 5995,0 грн. – збільшився порівняно з 2016 роком 1871 грн. або 45,4%.
Цей показник на 57 грн. (1,0%) більший, ніж по області, але на 1145 грн. (16,0%) менший, ніж по Україні.
За даними органів статистики, у грудні 2017 року із 367 підприємств, які входили до основного кола, у переліку «мінімізаторів» перебували 15 підприємств, що становить 4,1%.
Заборгованість із виплати заробітної плати у м. Хмельницькому станом на 01.01.2018 року становила 825,7 тис.грн. – збільшилась порівняно з 01.01.2017 року на 160,6 тис.грн. (24,1%).
Збільшення відбулось за рахунок появи протягом 2017 року у переліку боржників 4 нових підприємств, в т.ч. 2 підприємств-банкрутів (ТОВ «Октант-центр», ПАТ "Хмельницький механічний завод"), а також економічно активного підприємства - ВКП УТОС.
Загалом у переліку боржників перебували 7 підприємств міста. Серед них 6 підприємств-банкрутів, зокрема 4 з них перебувають в стадії ліквідації:
- ПАТ "Поділля-Авіа" – 391,4 тис. грн.;
- ТОВ "Євро лізинг" – 164,0 тис. грн.;
- ВО "Хмельницькі теплові мережі" – 62,7 тис. грн.;
- ПФ "Проспектбуд" – 45,5 тис. грн.
Загальна сума заборгованості на підприємствах-банкрутах становить 749,8 тис.грн. або 90,8% від загальної суми боргу в місті.
За інформацією управління Держпраці у Хмельницькій області, у 2017 році у місті Хмельницькому проводилась інформаційно-роз"яснювальна робота щодо додержання законодавства про працю як для працівників, так і в ході проведення семінарів, для керівників, бухгалтерів, кадрових служб підприємств, установ, організацій.
Протягом 2017 року організовано та проведено 48 семінарів з питань роз"яснення чинного трудового законодавства для роботодавців.
У 2017 році проведено 194 заходи контролю на 175 підприємствах, в установах та у фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю.
За результатами здійснених контрольно - наглядових заходів встановлено 242 порушення трудового законодавства, тобто в середньому – близько 3 порушень у кожного суб"єкта господарювання.
З метою усунення встановлених порушень трудового законодавства, управлінням Держпраці у Хмельницькій області внесено 112 приписів, складено і передано до суду 36 протоколів про адмінправопорушення за ч. 1 ст. 41 КУпАП. Державними інспекторами винесено 2 постанови про накладення штрафів за невиконання вимог приписів інспекторів з питань праці.
Крім того, за результатами проведених впродовж 2017 року перевірок, було внесено 45 пропозицій про притягнення винних посадових осіб до дисциплінарної відповідальності.
Так, за період з початку 2017 року за порушення законодавства про працю по місту Хмельницькому, відповідно до ст. 265 Кодексу законів про працю України, накладено 3115 тис. грн. фінансових санкцій відносно 98 суб"єктів господарювання - порушників трудового законодавства.
Працівниками відділу охорони праці управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення і охорони праці Хмельницької міської ради у 2017 році здійснено 61 планову перевірку стану охорони праці на підприємствах, в закладах комунальної форми власності, у тому числі:
- заклади освіти – 41 (з них 20 – повторні);
- заклади соціального захисту – 1;
- заклади культури – 11;
- комунальні підприємства – 8.
За результатами перевірок складено відповідні акти та надано методичну допомогу суб"єктам господарювання, щодо функціонування системи охорони праці та виконання вимог нормативно-правових актів з охорони праці.
Спільно з Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради проведено 7 планових перевірок щодо організації безпечного перебування дітей в навчальних закладах міста, вивчення стану роботи з питань безпеки життєдіяльності та попередження дитячого травматизму.
Прийнято участь у роботі 35 комісій з розслідувань нещасних випадків на виробництві, в т. ч. 20 – спеціальних. За результатами розслідувань складено 30 актів та запропоновано розробити відповідні заходи щодо усунення причин настання нещасних випадків на виробництві.
Проведено огляд-конкурс на кращу організацію робіт з охорони праці, за результатами якого відзначено 6 посадових осіб (3 керівники та 3 інженери з охорони праці).
За інформацією Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради, у закладах загальної середньої освіти функціонують куточки або кабінети професійної орієнтації, для ознайомлення школярів з вимогами щодо обрання професії, проводяться тижні вибору професії та інтерактивні заходи «Ярмарок професій».
Протягом 2017 року у закладах загальної середньої освіти проводились зустрічі з представниками вищих навчальних закладів та професійно-технічних закладів (Донецький університет, Національна академія прикордонних військ, Хмельницький Національний університет, Міжрегіональна академія управління та права, Хмельницький економічний університет, Фінансово-економічний коледж, ВПУ №25, ВПУ №4, ПТУ №8, вище художнє професійне училище № 19 смт. Гриців).
Хмельницьким міжшкільним навчально-виробничим комбінатом (далі - ХМНВК) були проведені наступні заходи.
- Екскурсії в ХМНВК для учнів 9-х класів закладів загальної середньої освіти. Взяли участь 2156 осіб.
- Профорієнтаційні декади, вечори: охоплено 490 учнів.
- Батьківські збори учнів 9-х класів шкіл міста, на тему: «Актуальні питання організації навчання учнів 10 класів і перспективи їх подальшого професійного самовизначення». Охоплено 29 шкіл.
- Конкурс фахової майстерності «Кращий за професією» серед учнів 11-х класів. Конкурс проведено за напрямками професійної підготовки: «Дизайн та пошиття одягу», «Основи кулінарії», «Секретарська справа», «Автосправа», «Слюсар з ремонту автомобілів», «Оператор комп"ютерного набору» та ін.
Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради у грудні 2017 року проведено опитування керівників 31 підприємства м. Хмельницького, щодо потреб у кваліфікованих робітниках на період 2018 - 2021 років. За результатами опитування сформовано дані щодо потреб у підготовці робітників 107 професій (на період до 2021 року) у шести професійно - технічних закладах міста Хмельницького.
Розпорядженням Хмельницького міського голови О. Симчишина від 15 серпня 2017 року створено робочу групу з питань реформування та розвитку професійно - технічної освіти міста Хмельницького. Департаментом освіти та науки винесено на громадське обговорення проект програми розвитку професійно-технічної освіти м. Хмельницького. За участю Хмельницького професійного ліцею проводились засідання «круглих столів» з представниками швейного та ресторанно-готельного бізнесу. Розроблено робочі навчальні програми за модульною системою професії «електрогазозварник».
Упродовж 2017 року для 2514 учнів закладів загальної середньої освіти міста Хмельницького проведено тематичні екскурсії «80 днів навколо світу професій».
Влітку 2017 року фахівцями Хмельницького міського центру зайнятості проведено інформаційно-просвітницьку виїзну акцію «Веселка професій» для дітей з малозабезпечених сімей та дітей учасників АТО до дитячого оздоровчого табору «Чайка» с. Головчинці. Хмельницьким професійним ліцеєм організовано мобільний консультативний пункт в таборі «Лісова пісня».
За інформацією управління молоді та спорту Хмельницької міської ради, протягом 2017 р. проведено акції, тренінги, семінари, засідання «круглих столів», ярмарки професій, Дні відкритих дверей, спрямованих на вирішення питання зайнятості молоді, у кількості 56 заходів, якими охоплено 1600 осіб.
З метою формування свідомого вибору учнівською молоддю професій, актуальних на ринку праці, організувались виїзні мобільні консультативні пункти в пришкільні оздоровчі табори та до дитячого оздоровчого табору «Чайка», в період оздоровчої кампанії. Протягом 2017 року було проведено 119 виїздів, охоплено просвітницькою роботою 2120 осіб. Спеціалістами міського Центру соціальних служб для сім"ї, дітей та молоді надавалися публікації в засоби масової інформації. Здійснювалася співпраця з суб"єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, шляхом обміну даними про вільні робочі місця (вакансії), консультування, з метою вдосконалення професійної практики та надання послуг роботодавцям і особам, що шукають роботу, в тому числі тих, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню.
Протягом звітного періоду проводилося підвищення рівня обізнаності населення щодо сучасних проявів торгівлі людьми, а також засобів і методів, що використовуються торгівцями людьми, у формі лекційно-просвітницьких та тренінгових заходів. Проведено 84 заходи, охоплено 2236 осіб. Протягом 2017 року проводилися спільні заходи щодо охоплення індивідуальними профорієнтаційними послугами дітей-сиріт, дітей, які позбавлені батьківського піклування, працездатних дітей-інвалідів, неповнолітніх. За звітний період було надано 158 профінформаційних послуг.
Служба у справах дітей Хмельницької міської ради (далі – Служба), відповідно до покладених на неї завдань, веде облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. На обліку перебувають 40 дітей-сиріт і 88 дітей, позбавлених батьківського піклування. Всі діти навчаються в середніх загальноосвітніх навчальних закладах, вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації, перебувають у спеціалізованих інтернатах. Потреби у їх працевлаштуванні немає.
Служба провела профілактичний захід "Урок", упродовж якого здійснено 50 рейдів, відвідано адреси проживання сімей, комп"ютерні клуби, парки відпочинку, вокзали, ринки, здійснено перевірку стану виховної роботи у всіх загальноосвітніх та професійних закладах міста. Забезпечувався контроль за відвідуванням учнями шкіл, вивчалась система роботи педагогічних колективів з учнями та їхніми батьками, дітьми, які перебувають на внутрішньошкільному обліку як такі, що схильні до правопорушень і часто без поважних причин пропускають заняття.
Протягом звітного періоду організовано 63 профілактичні рейди ("Діти вулиці", "Вокзал", "Підліток"), відвідано 350 сімей. Ініційовано 84 притягнення до адміністративної відповідальності батьків та осіб, що їх замінюють, за неналежне виконання батьківських обов"язків. Передано в Хмельницький міськрайонний суд 5 позовів органу опіки та піклування, щодо позбавлення батьківських прав, 1 касаційну скаргу про відібрання дитини в батьків, без позбавлення їх батьківських прав, 2 аналогічні позови – до міськрайонного суду. Протягом звітного періоду суд прийняв рішення про відібрання 7 дітей у батьків, без позбавлення батьківських прав, 21 батька позбавлено батьківських прав стосовно 22 дітей.
За інформацією управління культури і туризму Хмельницької міської ради, бібліотеки Хмельницької міської ЦБС протягом 2017 року вели змістовну просвітницьку діяльність щодо гендерної політики нашої держави, протидії насильству, торгівлі людьми.
Отже, збереження існуючих та створення нових робочих місць з належними умовами праці, формування сприятливого підприємницького середовища, підвищення соціальної захищеності громадян, особливо вразливих верств населення, легалізація «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати були пріоритетними напрямками політики міської влади у сфері зайнятості.
II. Основні тенденції соціально-економічного розвитку м. Хмельницького
та розвитку ринку праці у 2018 – 2020 роки
Розширення сфери прикладання праці, формування сприятливого підприємницького середовища, підвищення соціальної захищеності громадян є стратегічними цілями політики зайнятості міської влади на 2018-2020 роки. Також передбачається здійснення заходів щодо збереження існуючих та створення нових робочих місць.
Забезпечення зайнятості населення залежатиме від подальшого розвитку економіки, підвищення інвестиційної привабливості міста, покращення бізнес-клімату та розвитку підприємницької діяльності.
З метою надання допомоги у здійсненні підприємницької діяльності у 2018-2020 роках, Центром підтримки малого підприємництва та Центром підтримки бізнесу надаватимуться інформаційно-методичні, освітні та консультативні послуги підприємцям.
Завдяки реалізації проекту “Школа молодого підприємця” проводитиметься навчання учнівської та студентської молоді бізнес-мисленню та лідерським якостям.
На створення сприятливих умов для інвесторів буде направлена діяльність комунальної установи «Агенція розвитку міста», яка проводитиме зустрічі з потенційними інвесторами, поширюватиме інформаційно-презентаційні матеріали про місто, у тому числі наявність вільних виробничих та офісних приміщень промислових підприємств, земельних ділянок і приміщень комунальної власності.
Згідно Програми економічного і соціального розвитку м. Хмельницького на 2018 рік прогнозується, що обсяг реалізованої промисловими підприємствами продукції зросте на 10%, у порівнянні до 2017 року, і складе 12155,0 млн. грн.
Надходження до бюджету міста від діяльності малого підприємництва збільшаться на 14,1% і складуть 556,0 млн. грн.
Обсяг експорту товарів збільшиться на 7,0%, у порівнянні до 2017 року, і складе 80,0 млн. дол. США, імпорту – збільшиться на 5,0% і складе 205,0 млн. грн.
Обсяг прямих іноземних інвестицій збільшиться на 1,1% і становитиме 27,5 млн. дол. США.
Рішенням 21 сесії Хмельницької міської ради №11 від 11.04.2018 року затверджено Програму створення та розвитку індустріального парку «Хмельницький».
Індустріальний парк «Хмельницький» дасть широкі можливості для стимулювання інвестиційно-інноваційної активності, зміцнення економічного потенціалу, підтримки місцевих виробників, сприяння малому та середньому підприємництву та покращення добробуту населення. Передбачається, що реалізація проекту потребуватиме залучення жителів міста Хмельницького та прилеглих населених пунктів. Тому індустріальний парк «Хмельницький» матиме регіональне значення і впливатиме на розвиток економіки Хмельницької області.
Створення індустріального парку «Хмельницький» дозволить реалізувати стратегічну ціль, передбачену Стратегією розвитку міста Хмельницького до 2025 року, що затверджена рішенням сесії Хмельницької міської ради №2 від 31.05.2017 року, - розбудова точок економічного зростання. Ця ціль передбачає фокусування на стимулюванні розвитку тих галузей економіки, де формуються і підсилюються глобальні тренди зростання і де місто традиційно має сильні конкурентні позиції.
Внаслідок реалізації заходів Програми передбачається поліпшення інвестиційного клімату та значне зростання інвестиційного потенціалу у місті Хмельницькому. Спостерігатиметься позитивна тенденція збільшення обсягів залучення в економіку міста прямих іноземних інвестицій, що, безумовно, вплине на створення додаткових робочих місць, трансфер технологій, інновацій, сучасного менеджменту. Основні обсяги іноземних інвестицій будуть направлені у ті галузі економіки, що мають найкращу перспективу розвитку та можуть забезпечити високу додану вартість продукції, що виготовляється. Найбільшу перспективу має агропереробка, що базуватиметься на розвиненому багатопрофільному сільському господарстві Хмельницької області. Перспективним видом діяльності є текстильне виробництво, що підкріплюється успішним досвідом роботи підприємств легкої промисловості. Високу зацікавленість зі сторони потенційних інвесторів має такий вид діяльності, як виробництво електричного устаткування. Для успішного функціонування індустріального парку необхідним є розбудова транспортно-логістичного центру як структурної ланки індустріального парку, з орієнтацією на інноваційні індустрії.
Передбачається, що індустріальний парк «Хмельницький» буде створений строком на 30 років на вільній від забудови земельній ділянці площею 52 гектари, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Вінницьке шосе, 18. Основні функції індустріального парку «Хмельницький» повинні забезпечити реалізацію виробництва та супровідних видів послуг і задоволення підвищених вимог споживачів продукції, комплексність та якість обслуговування з урахуванням принципів «усі послуги в одному місці», постачання вантажу «від дверей до дверей, точно в термін і з мінімальними витратами». Внаслідок створення нових робочих місць індустріальний парк сприятиме також зростанню зайнятості населення міста та області.
Передбачається:
- залучення не менше 50 млн. дол. США прямих інвестицій в економіку міста. Очікується імпорт устаткування, обладнання та комплектуючих до них, матеріалів, що не виробляються в Україні;
- створення понад 3000 нових робочих місць;
- створення нових підприємств з високим потенціалом інноваційного розвитку, зростання доданої вартості та замкненими ланцюгами виготовлення продукції;
- збільшення надходжень додаткових коштів до місцевого бюджету не менш, ніж на 10%.
Залучення як іноземних інвестицій, так і використання можливостей внутрішніх ресурсів дасть змогу покращити ситуацію на ринку праці.
Слід зазначити, що у 2018-2020 роках чисельність працевлаштованих осіб з числа тих, що перебуватимуть на обліку до набуття статусу безробітного становитиме по 1820 осіб щорічно. В той же час, за вказаний період отримають статус безробітного по 2860 громадян щорічно.
Створення значної чисельності робочих місць у найближчі 3 роки прогнозується за рахунок розвитку малого та середнього бізнесу.
У 2018-2020 роках продовжить свою роботу міська комісія з питань забезпечення своєчасності та повноти сплати податків, погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, стипендій, інших соціальних виплат.
Значна увага буде приділена питанню офіційної зайнятості працівників, тому що легалізація зайнятості населення є одним із важливих завдань органу місцевого самоврядування.
Рівень нелегальної або так званої «тіньової» зайнятості є значним. Це пояснюється різними причинами: високе навантаження на фонд оплати праці, недосконалість нормативно-правової бази, що регулює стан ринку праці та зайнятості населення, наявність нелегальної трудової міграції, невідповідність професійно-кваліфікаційного рівня незайнятих громадян сучасним вимогам ринку праці та ін.
Виконавчим комітетом Хмельницької міської ради прийнято рішення №172 від 22.03.2018 року щодо поновлення складу робочої групи зі сприяння легалізації «тіньової» зайнятості населення та «тіньової» заробітної плати, із затвердженням відповідних заходів в місті Хмельницькому на 2018 – 2020 роки.
Зокрема, з метою здійснення заходів, направлених на підвищення рівня заробітної плати, легалізацію «тіньової» зайнятості населення та «тіньової» заробітної плати, управлінням праці та соціального захисту населення планується і в подальшому здійснювати щомісячні аналізи рівня заробітної плати суб"єктів господарської діяльності, згідно звітності, поданої ними до ДПІ у м. Хмельницькому та рівня заробітної плати юридичних осіб, що звітують до органів статистики.
Також планується проводити щомісячно:
- звірку інформації про вільні вакансії та пропоновану заробітну плату від роботодавців, згідно поданих заяв до центру зайнятості, та інформації, згідно звітності до ДПІ у м.Хмельницькому;
- моніторинг оголошень (вакансії та пропонована заробітна плата), що розміщуються роботодавцями на інтернет-сайтах.
За результатами вищевказаних моніторингів, роботодавці запрошуватимуться на наради в управління праці та соціального захисту населення, за участю членів робочої групи зі сприяння легалізації «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати.
Завдяки проведеним заходам, прогнозується підвищити рівень заробітної плати у місті у 2018 році до 7145,0 грн., що на 22,0% більше, ніж у 2017 році.
Управлінням праці та соціального захисту населення організовуватимуться інформаційно-роз"яснювальні заходи («обстеження»), направлені на легалізацію «тіньової» зайнятості та «тіньової» заробітної плати серед суб"єктів господарювання міста, за місцем здійснення діяльності.
У 2018-2020 роках, з метою проведення роз"яснювальної роботи з роботодавцями та працівниками, планується відвідування виробничих приміщень, розташованих у місті (швейні, взуттєві, столярні цехи та ін.).
У зазначені роки планується розміщення біг-бордів та сіті-лайтів у різних мікрорайонах міста на тему важливості оформлення легальних трудових відносин та участі у системі загальнообов"язкового державного соціального та пенсійного страхування в Україні.
Також, роз"яснювальна робота, направлена на легалізацію «тіньових» трудових відносин, буде реалізовуватись шляхом розміщення в громадському транспорті ХКП «Електротранс» «пам"яток», в яких міститиметься заклик до працівників вимагати офіційного працевлаштування, із зазначенням телефонів відділу праці, на які можуть звернутись працівники, в разі порушення роботодавцями вимог чинного законодавства про працю.
Усі зазначені вище заходи будуть висвітлюватись в ЗМІ та соціальних мережах.
З метою легалізації трудових відносин та дотримання прав і гарантій працівників планується проведення засідань “круглих столів”, семінарів з роботодавцями та фізичними особами - підприємцями, які мають найманих працівників, із залученням представників Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, ДПІ у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області.
Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради, з метою ознайомлення учнів з переліком професій, отримання консультації психолога, щодо правильного вибору майбутньої професії, надалі планується проводити інформаційно-просвітницькі заходи та ярмарки професій, за участю вищих навчальних закладів, професійно-технічних навчальних закладів та керівників підприємств міста.
Департаментом освіти та науки, управлінням молоді та спорту, службою у справах дітей Хмельницької міської ради, ювенальною превенцією Хмельницького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області планується забезпечити профорієнтаційну та психологічну підтримку неповнолітніх осіб, які не працюють і не навчаються, перебувають на обліку в ювенальній превенції, дітей-сиріт та дітей з багатодітних сімей.
Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради у 2018-2020 роках планується забезпечувати інтереси дітей з особливими освітніми потребами в допрофесійній і професійній підготовці. Також планується проводити інформаційно-роз"яснювальну роботу, з метою формування в суспільстві позитивного іміджу робітничих професій та підвищення соціального статусу робітника.
Прогнозні показники з розширення сфери прикладання праці за рахунок створення нових робочих місць у м. Хмельницькому у 2018-2020 роках становитимуть по 3985 робочих місць щорічно (таблиця 2).
Прогнозується, що найбільша кількість робочих місць буде створена фізичними особами-підприємцями та іншими фізичними особами - платниками податку з доходів фізичних осіб (включаючи робочі місця для найманих працівників). Зокрема, у 2018-2020 роках планується створення по 2440 робочих місць щорічно (61,2%). Юридичними особами у вказані роки планується створення по 1545 р.м. (38,8%) щорічно.
За видами економічної діяльності у 2018-2020 роках найбільша кількість створених робочих місць очікується в галузях: оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів (по 1848 р.м. (46,4% від загальної кількості новостворених робочих місць) щорічно); переробна промисловість (по 527 р.м. (13,2%) щорічно); у сфері транспорту, складського господарства, поштової та кур"єрської дiяльностi (по 446 р.м. (11,2%) щорічно); тимчасове розміщування й організація харчування (по 303 р.м. (7,6%) щорічно) (таблиця 2).
З метою вивчення потреби в робітничих кадрах на 2018 - 2020 роки, управлінням праці та соціального захисту населення у лютому 2018 року було направлено запити на 61 ринкоутворююче підприємство міста.
Згідно отриманих відповідей, планують створення нових робочих місць: ПАТ «Хмельницькгаз» (всього 81 р.м. переважно для робітничих спеціальностей, а саме: у 2018 році – 27 р.м., у 2019 році – 25 р.м., у 2020 році – 29 р.м.); ДП «Новатор» (всього 67 р.м. для робітничих спеціальностей, а саме: у 2018 р. – 17 р.м., у 2019 р. – 24 р.м., у 2020 році – 26 р.м.); ТОВ «Дортрейд Поділля» (всього 60 р.м., з них: для робітничих спеціальностей – 42 р.м., для службовців – 18 р.м., а саме: у 2018 р. – 10 р.м., у 2019 р. – 20 р.м., у 2020 році – 30 р.м.); філія «Хмельницька ДЕД» ДП «Хмельницькоблавтодор» (у 2018 році – 42 р.м. для робітничих спеціальностей); СРБП «Хмельницькліфт» (у 2018-2020 роках – 30 р.м. для робітничих спеціальностей); ПП «Хмельницькліфткомплект» (всього 15 р.м., з них 7 р.м. для робітничих спеціальностей та 3 р.м. для службовців, а саме: у 2018 році – 6 р.м., у 2019 році – 4 р.м., у 2020 році – 3 р.м.); ПВКП «Буд-контур» (14 р.м. для службовців); ПАТ «Укрелектроапарат» – 13 р.м. для робітничих спеціальностей у 2018 році; на підприємствах групи «Адвіс» (ТОВ «Європа-Експорт плюс» та ТОВ «Ріно») планується у 2018 році створення 10 р.м. для робітничих спеціальностей, у 2019 році – 6 р.м. для робітничих спеціальностей; ТОВ «INTER CARS UKRAINE» (10 р.м. для службовців у 2018-2020 роках); КП «Південно-Західні тепломережі» (у 2018-2020 роках – 8 р.м. для робітничих спеціальностей), ТОВ «МС-зв"язок» (у 2018-2020 роках – 9 р.м. для робітничих спеціальностей); ТОВ «Бембі» (6 р.м.); ТДВ «Хмельницький завод будівельних матеріалів (5 р.м. для робітничих спеціальностей); ХКП «Спецкомунтранс» (4 р.м. для робітничих спеціальностей); ТОВ «Радавей Україна» (3 р.м.); Хмельницьке державне експериментальне протезно-ортопедичне підприємство (3 р.м.).
За сприяння служби зайнятості планується працевлаштовувати осіб, з числа тих, що перебувають на обліку. Зокрема, у 2018 - 2020 роках чисельність працевлаштованих осіб з числа зареєстрованих безробітних прогнозується по 1030 осіб щорічно (таблиця 3).
Чисельність зареєстрованих безробітних, які проходитимуть професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації у 2018-2020 роках очікується по 500 осіб щорічно (таблиця 3).
Прогнозується, що рівень зареєстрованого безробіття у 2018 році складе 0,4%.
Значна увага у наступні роки приділятиметься організації громадських та інших роботах тимчасового характеру. У 2018-2020 роках планується залучити до участі у даних роботах по 210 осіб щорічно (таблиця 3).
Чисельність осіб, яким міським центром зайнятості надаватимуться послуги з питань організації підприємницької діяльності та ведення власної справи, у 2018 році прогнозується 221 особа, у 2019-2020 роках – по 222 особи щорічно (таблиця 3). Прогнозується, що в результаті проведеної роботи організують власну справу щорічно по 10 осіб.
У 2018-2020 роках міським центром зайнятості значна увага буде приділятись профорієнтаційній роботі.
Проблемним питанням залишиться працевлаштування інвалідів. Прогнозується, що чисельність працюючих інвалідів у м. Хмельницькому у 2018-2020 роках складе по 5150 осіб щорічно (таблиця 4).
Очікується, що у 2018-2020 роках чисельність осіб з інвалідністю, що перебуватимуть на обліку в службі зайнятості, становитиме по 200 осіб щорічно. За сприяння служби зайнятості планується працевлаштувати по 25 осіб даної категорії. Чисельність інвалідів, залучених до участі у громадських роботах прогнозується у 2018-2020 роках відповідно по 5 осіб щорічно (таблиця 4).
Реалізація завдань, визначених Програмою, здійснюватиметься шляхом виконання заходів, щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення міста на 2018-2020 роки.
Організаційне супроводження, координація та контроль за реалізацією заходів Програми покладається на управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, Хмельницький міський центр зайнятості, а також відповідні виконавчі органи Хмельницької міської ради.
Очікувані результати від виконання Програми:
- Збереження існуючих та створення нових робочих місць.
- Збільшення кількості працевлаштованих безробітних на існуючі та створені нові робочі місця, в тому числі шляхом виплати одноразової допомоги по безробіттю для організації власної справи.
- Зменшення масштабів нелегальної зайнятості та кількості суб"єктів господарювання, які виплачують заробітну плату менше законодавчо встановленого мінімуму та на рівні мінімального розміру, підвищення рівня обізнаності громадян у перевагах легального працевлаштування.
- Зменшення кількості працюючих в режимі неповного робочого часу.
- Працевлаштування осіб, які не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, особливо осіб з інвалідністю, учасників антитерористичної операції, внутрішньо-переміщених осіб, їх інтеграція у соціум.
- Збільшення кількості безробітних, залучених до участі у громадських роботах.
- Збільшення кількості безробітних, охоплених професійним навчанням, в тому числі тих, хто не здатний на рівних умовах конкурувати на ринку праці.
* - інформація Департаменту науки і освіти Хмельницької облдержадміністрації.
** - показник по містах і районах не розробляється.
*** - інформація за IV квартал 2017 року.
**** - показник не розробляється.
У зв"язку із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 4 червня 2014 р. №167 «Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2006 р. №512» вищезазначений моніторинг скасовано.
** - інформація за 2017 рік сформована відповідно до п. 3.1 Методики моніторингу створення нових робочих місць, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики від 23.09.2013 року № 611 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.10.2013 року №1749/24281.
*** - види економічної діяльності наводяться у відповідності до звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов"язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного Фонду України від 08.10.2010 року № 22-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.11.2010 року № 1014/18309.
* - визначається на основі звітних даних за формою №10-ПІ (річна), затвердженою наказом Мінпраці від 10 лютого 2007 року №42, за погодженням з Держкомстатом та Держкомпідприємництвом (зареєстрований у Мін′юсті 13 лютого 2007 року за №117/13384).