Проекти рішень міської ради

Про затвердження Програми комплексної термомодернізації об’єктів бюджетної сфери Хмельницької міської територіальної громади на 2024 – 2034 роки

 

 

Про затвердження Програми комплексної термомодернізації об’єктів бюджетної сфери Хмельницької міської територіальної громади на 2024 – 2034 роки

 

Розглянувши пропозицію виконавчого комітету міської ради та керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» з метою підвищення рівня енергоефективності будівель бюджетної сфери громади, зменшення споживання енергоресурсів та зменшення видатків бюджету на оплату енергоносіїв, належного планування та реалізації проектів з енергоефективності, для створення умов впровадження Схеми теплопостачання міста Хмельницького на 2022-2032 роки міська рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Програму комплексної термомодернізації об’єктів бюджетної сфери Хмельницької міської територіальної громади на 2024 – 2034 роки, згідно з додатком.

2. Відповідальність за виконання рішення покласти на заступників міського голови М. КРИВАКА та В. НОВАЧКА.

3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань планування, бюджету, фінансів та децентралізації.

Міський голова Олександр СИМЧИШИН

 

Додаток

до рішення сесії міської ради

від _____ ____________2023 № _____

ПРОГРАМА

комплексної термомодернізації об’єктів бюджетної

сфери Хмельницької територіальної громади на 2024 – 2034 роки

 

І. Склад проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання

Одними з найбільш гострих на сучасному етапі розвитку України є проблеми стабільного енергозабезпечення та ефективного використання енергоресурсів під час війни та після її завершення, від вирішення яких значною мірою залежить рівень економічного й соціального розвитку суспільства.

Україна на теперішній час імпортує велику кількість енергоресурсів (природний газ, ядерне паливо тощо), що призводить до значної залежності держави від іноземних постачальників.

Енергозбереження на державному рівні визнано одним із пріоритетів економічної політики держави. В умовах залежності економіки України від імпорту паливно-енергетичних ресурсів і тенденції зростання цін на енергоносії їх ефективне використання стало нагальною потребою.

Політика енергозбереження та підвищення енергоефективності в усіх елементах суспільного життя держави є важливим чинником впливу на сучасну енергетичну безпеку України, стабільне забезпечення виробництва та населення енергоносіями.

Бюджетний сектор України характеризується високим рівнем споживання енергоресурсів.

Середнє питоме споживання теплової енергії будівель в Україні в 2 рази вище ніж у країнах Європейського Союзу та становить близько 175 кВт*год/м2 опалювальної площі будівлі закладу, аналогічний показник країн Європейського Союзу є на рівні 86 кВт*год/м2. З огляду на це, потенціал енергозбереження об’єктів закладів бюджетної сфери громади та зниження споживання ними енергії і пов’язаних бюджетних витрат може становити до 50% від теперішніх витрат.

У зв’язку з приєднанням міста Хмельницького до Європейської ініціативи Угода мерів у 2015 р. місто зобов’язалось рухатись шляхом сталого енергетичного розвитку. У 2023 р. в рамках Проекту енергетичної безпеки USAID була розроблена Схема теплопостачання міста Хмельницького на 2022-2032 роки (затверджена Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України). Відповідно до аналізу, зробленого в даному документі, виконати зобов’язання і зменшити споживання викопних видів палива на 50% до 2032 року неможливо без суттєвого (не менше ніж на 50%) зменшення споживання теплової енергії і газу. Основна частина даних ресурсів використовується на опалення будівель. Відповідно єдиним шляхом зменшення споживання газу безпосередньо (в будівлях на газовому опаленні) і теплової енергії (в будівлях на централізованому опаленні) без погіршення рівня комфорту є налагодження енергетичного функціонування і термомодернізація будівель.

 

Найефективнішим способом налагодження та вирішення всього спектру проблем енергетичного функціонування будівель є комплексна термомодернізація будівель.

Враховуючи вищенаведене, виникла необхідність прийняття Програми комплексної термомодернізації об’єктів бюджетної сфери на 2024 – 2034 роки (далі – Програма).

Програма спрямована на вирішення проблем щодо зниження рівня споживання енергоресурсів у будівлях бюджетної сфери громади.

 

ІІ. Мета програми

Метою Програми є підвищення рівня енергоефективності об’єктів бюджетної сфери шляхом комплексної термомодернізації, зменшення споживання енергоресурсів та зменшення видатків бюджету на оплату енергоносіїв.

Мета Програми досягається за рахунок реалізації на території громади низки заходів, спрямованих на подальше скорочення обсягів споживання паливно-енергетичних ресурсів у бюджетній сфері.

Ефективність Програми визначається окупністю капітальних витрат на її реалізацію та зниженням щорічних витрат на оплату спожитих енергоресурсів.

Важливою частиною Програми є розробка та практична реалізація таких завдань: визначення реальних джерел і розробка фінансових механізмів інвестування у проекти з енергозбереження та підвищення енергоефективності.

До переліку показників оцінювання досягнутих результатів належать:

  • скорочення обсягу бюджетних видатків;
  • обсяг залученого фінансування, яке спрямовуватиметься на фінансування заходів Програми.

При підготовці розрахунків необхідно враховувати, що кінцевою оцінкою виконання Програми повинно бути забезпечення економії енергоресурсів (за умови дотримання відповідних вимог щодо охорони праці, санітарних норм та правил, тощо) при розрахунках за спожиту теплову енергію близько 40% від базового року.

Базовими показниками при проведенні відповідних розрахунків установлюються показники 2021 року.

 

ІІІ. Шляхи й засоби розв’язання проблеми

Проблему передбачається розв’язати шляхом впровадження заходів з комплексної термомодернізації, встановлення нового енергоефективного обладнання, прогресивних архітектурно-будівельних рішень та технологій будівництва й ремонту будівель, поліпшення теплозахисних характеристик будівель закладів бюджетної сфери. Впровадження заходів з комплексної термомодернізації буде сприяти збільшенню строку експлуатації будівель бюджетних закладів громади, а також будівель, які мають певні обмеження щодо виконання робіт з комплексної термомодернізації (пам’ятка історії, об’єкт культурної спадщини, охоронна зона, тощо) шляхом здійснення обмеженого переліку енергоефективних заходів з метою зменшення споживання енергії. Перелік будівель, які можуть мати обмеження щодо виконання робіт з комплексної термомодернізації наведено у Додатку №3 до Програми.

У Програмі наведено дані про стан забезпечення енергоефективності та визначені пріоритетні напрями дій, шляхи максимального використання резервів економії енергетичних ресурсів у громаді та сформовано комплекс заходів. У ході формування заходів з енергоефективності враховані прогресивні сучасні підходи та особлива роль політики ефективного використання енергетичних ресурсів, пошуку й активного впровадження новітніх розробок, що сприяють більш ефективному використанню енергоресурсів.

 

IV. Перелік заходів Програми

Вирішення вищезазначених проблем є неможливим без енергетичного менеджменту, проведення енергоаудитів будівель, аналізі їх результатів, плануванні та впровадженні відповідних дій. Програма охоплює заходи, спрямовані на отримання максимального ефекту від їх впровадження.

Ключові заходи Програми:

1. Проведення енергетичних аудитів будівель для визначення проблем енергетичного функціонування будівель та розробки шляхів їх вирішення.

Цілі енергетичного аудиту:

  • кількісне оцінювання видів та обсягів споживання енергії на об’єктах;
  • оцінювання потенціалу та резерву підвищення енергетичної ефективності об’єктів, проблемних місць, причин надмірного споживання енергоресурсів об’єктом, проблем в енергетичному функціонуванні об’єкта;
  • розробка рішень, які можуть бути застосовані для підвищення енергоефективності об’єкта на певних ділянках і в цілому, а також окупності запропонованих заходів.

 

2. Розробка проектно-кошторисної документації для комплексної термомодернізації будівель.

На основі проведених енергоаудитів визначається перелік заходів, які необхідно реалізувати та формується завдання на проектування.

 

3. Проведення заходів з комплексної термомодернізації будівель бюджетної сфери.

Заходи з комплексної термомодернізації складаються з:

  • утеплення даху;
  • утеплення зовнішніх огороджуючих конструкцій;
  • заміну зовнішніх вікон та дверей на сучасні енергоефективні;
  • утеплення цоколю (вище і нижче рівня землі);
  • модернізацію та балансування системи опалення;
  • встановлення індивідуального теплового пункту з погодозалежним регулюванням та можливістю дистанційного керування;
  • вирішення питань функціонування систем електропостачання і водозабезпечення;
  • виконання супутніх робіт не обов’язково безпосередньо пов’язаних з термомодернізацією, однак без реалізації яких ефективне, тривале і надійне функціонування будівлі неможливе, зокрема але не виключно лише таких заходів: ремонт існуючої або облаштування нової системи водовідведення, ремонт існуючої або облаштування нової відмостки, ремонт або реконструкція даху, тощо.

Проведення заходів комплексної термомодернізації спрямоване на підвищення енергоефективності будівель та зменшення обсягу споживання енергії та пов’язаних витрат.

 

V. Ресурсне забезпечення Програми

Фінансування Програми здійснюватиметься відповідно до законодавства та за рахунок коштів бюджету громади, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

Заходи та фінансове забезпечення Програми – в Додатку 1.

У рамках виконання Програми передбачається можливість залучення кредитного та грантового ресурсу міжнародних фінансових інституцій та програм.

 

VI. Строки та механізм реалізації Програми

Програма реалізується протягом 2024–2034 років, завершення виконання – грудень 2034 року.

Всі будівлі ранжовані за єдиним показником споживання теплової енергії в рік на кв. м. опалюваної площі та розділені на роки в яких запланована комплексна термомодернізація даних будівель (Додаток 2).

До 15 лютого року, який передує року, в якому заплановане проведення комплексної термомодернізації будівель, керівники бюджетних закладів, до яких входять дані будівлі, замовляють проведення інвестиційних енергоаудитів. Завдання на проведення енергоаудитів у встановленому порядку погоджується з відділом енергоменеджменту.

На основі звітів енергоаудитів до 15 травня робоча група, яка складається з працівників відділу енергоменеджменту, представників КП «Теплокомуненерго», закладу (керівник і енергоменеджер), якому належить будівля, та представників відповідного управління або департаменту, якому підпорядковується заклад, напрацьовує завдання на проектування комплексної термомодернізації відібраних будівель. У встановленому порядку заплановані заходи погоджуються з заступником міського голови, який курує напрямок енергоефективності.

До 15 червня року, на який заплановано проведення комплексної термомодернізації, заклади укладають угоди на розробку ПКД щодо проведення комплексної термомодернізації відібраних будівель.

До 15 вересня відповідно до положень Концепції системи енергоменеджменту Хмельницької міської територіальної громади заклади погоджують розроблену ПКД з комплексної термомодернізації відібраних будівель з відділом енергоменеджменту, після чого проходять експертизу (за потреби, відповідно до чинного законодавства).

До кінця року заклади укладають угоди на виконання робіт , які мають бути проведені у наступному році.

 

VIІ. Організація управління та контролю за ходом виконання Програми

Координацію роботи щодо виконання Програми здійснює виконавчий комітет Хмельницької міської ради, виконавець заходів – розпорядники коштів – бюджетні заклади, управління та департаменти виконавчого комітету міської ради.

Контроль за виконанням Програми здійснює постійна комісія з планування, бюджету, фінансів та децентралізації.

 

VIІІ. Очікувані результати виконання Програми

Результатами виконання Програми мають стати:

  • визначення об’єктів бюджетної сфери, де комплексна термомодернізація найбільш доцільна (з врахуванням проблем низької ефективності використання енергетичних ресурсів у будівлях);
  • проведення енергоаудитів у будівлях;
  • розробка проектно-кошторисної документації з комплексної термомодернізації будівель на основі проведених енергоаудитів;
  • виконання робіт з комплексної термомодернізації будівель із залученням коштів місцевого бюджету, а також за можливості – ресурсів державного бюджету та міжнародних фінансових інституцій/ програм.

 

До переліку показників оцінки досягнення результатів належать:

  • скорочення обсягу споживання енергоресурсів протягом дії програми буде становити не менше ніж 45% або 15 400 Гкал;
  • підвищення рівня комфорту/ якості перебування працівників та відвідувачів;
  • забезпечення економії бюджетних коштів буде становити до 500 млн гривень за період дії програми (за умови незмінних тарифів на енергоресурси). Дана сума економії є орієнтовною, оскільки не включає в себе інфляційні процеси, ризики пов’язані з війною, ріст тарифів тощо.

 

Секретар міської ради Віталій ДІДЕНКО

Завідувач відділу енергоменеджменту Дмитро ЛЕСЬКІВ

 

File link
Розмір: 122 КБ
Формат: pdf

Дорогі хмельничани! Схилімо голови і вшануймо світлу пам'ять та героїчний подвиг воїнів, що загинули на полі бою. Згадаймо мирних громадян та дітей, життя яких обірвала збройна агресія російської федерації проти України. Загальнонаціональна хвилина мовчання... Слава Україні! Героям Слава!