Проекти рішень виконавчого комітету
Про затвердження Положення «Про порядок звільнення земельних ділянок від самовільно встановлених тимчасових металевих конструкцій (гаражів) для господарських потреб, демонтаж і вивіз безгосподарських металевих гаражів з земель комунальної власності тери
Про затвердження Положення «Про порядок звільнення земельних ділянок від самовільно встановлених тимчасових металевих конструкцій (гаражів) для господарських потреб, демонтаж і вивіз безгосподарських металевих гаражів з земель комунальної власності територіальної громадиміста Хмельницького»
Керуючись ст.ст. 7, 14, 41, 140, 142 Конституції України, ст. ст. 1-4, 9, 15, 19 та 20 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1-5, 125, 126, 153 Земельного кодексу України, ст. 26, ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою захисту інтересів територіальної громади м. Хмельницького при самовільному захопленні (зайнятті) земельних ділянок
В И Р І Ш И В:
1. Затвердити Положення «Про порядок звільнення земельних ділянок від самовільно встановлених тимчасових споруд металевих конструкцій (гаражів) для господарських потреб, демонтаж і вивіз безгосподарських металевих гаражів з земель комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького», згідно додатку №1.
2. Дане рішення набирає чинності з моменту прийняття.
3. Контроль за виконання даного рішення покласти на заступника міського голови Бондаренка А.Є.
Міський голова О. Симчишин
П О Г О Д Ж Е Н О:
Керуючий справами виконкому Ю. Сабій
Заступник міського голови А. Бондаренко
Директор департаменту архітектури,
містобудування та земельних ресурсів О. Чорнієвич
В.о. начальника управління
архітектури та містобудування З. Пилипчук
Завідувач юридичного відділу Л. Демчук
Завідувач загального відділу В. Волик
Додаток №1
до рішення
Положення
«Про порядок звільнення земельних ділянок від самовільно встановлених тимчасових металевих конструкцій (гаражів) для господарських потреб, демонтаж і вивіз безгосподарських металевих гаражів та бетонних конструкцій з земель комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького»
1. Загальні положення
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
При цьому ст. 144 Конституції України встановлено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Умови, підстави та порядок набуття та реалізації права на землю регламентовано земельним законодавством України.
Згідно зі ст. ст.125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Нормами частин 1, 2 статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, що ратифіковано Законом України «Про ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування», головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом. Однак це положення не перешкоджає наділенню органів місцевого самоврядування повноваженнями і функціями для спеціальних цілей відповідно до закону. Органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: здійснення контролю за станом благоустрою та утриманням територій, інженерних споруд та об'єктів, підприємств, установ та організацій, їх озелененням, охороною зелених насаджень, водних об'єктів тощо.
Окрім того, згідно з пунктом 44 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання, зокрема, встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку.
Однак, на території міста Хмельницького існують непоодинокі випадки порушення наведених принципів, зокрема, самовільне захоплення (зайняття) та використання земельних ділянок без належних правових підстав. Такі факти істотно порушують гарантовані матеріально-фінансові основи місцевого самоврядування, а також вимоги земельного та містобудівного законодавства. Враховуючи специфіку вказаних порушень, їх масовість та очевидний протиправний характер, вказані обставини змушують власника землі діяти адекватно по відношенню до вказаних порушень, захищаючи таким чином інтереси територіальної громади.
Згідно з ч. 1 ст. 16 та ч. 1 ст. 20 Цивільно кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Ухвалюючи дане рішення виконавчий комітет Хмельницької міської ради керується ст. 19 Цивільного кодексу України, якою передбачено, що особа має право на самозахист свого цивільного права та права іншої особи від порушень і протиправних посягань. Самозахистом є застосування особою засобів протидії, які не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства. Способи самозахисту мають відповідати змісту права, що порушене, характеру дій, якими воно порушене, а також наслідкам, що спричинені цим порушенням. Способи самозахисту можуть обиратися самою особою чи встановлюватися договором або актами цивільного законодавства.
Положення є обов'язковим для виконання на території міста Хмельницького виконавчими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності і підпорядкування, їх керівниками, працівниками та громадянами.
У Положенні терміни вживаються в такому значенні:
- виконавець робіт - комунальне підприємство, організація, підприємство, яке залучається на підставі договору для технічного забезпечення демонтажу та володіє необхідними для цього обладнанням і технікою.
- тимчасова металева конструкція (збірно - розбірний металевий гараж - надалі ТМК) - тимчасова споруда для зберігання транспортних засобів з відповідним терміном експлуатації без улаштування фундаменту, розміщена на підставі рішення виконавчого комітету міської ради та укладеного договору на право тимчасового користування елементами благоустрою комунальної власності.
- демонтаж - комплекс заходів, які передбачають відокремлення об’єкта від місця його розташування, завантаження, розвантаження; транспортування та зберігання, з приведенням місця розташування об’єкта в належний стан з відновленням його благоустрою.
- договір на право користування окремими елементами благоустрою комунальної власності - це документ укладений у письмовій формі, згідно якого виконавчий комітет міської ради зобов’язується передати у тимчасове користування окремі елементи благоустрою для розміщення ТМК, а суб’єкт зобов’язаний сплатити в повному обсязі, частинами або єдиним платежем кошти за тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності.
- комісія з демонтажу - колегіальний орган, який створюється згідно розпорядження міського голови для забезпечення виконання рішення виконавчого комітету міської ради щодо демонтажу об’єктів.
- особа - особа, яка є власником/(користувачем) встановленого об’єкта демонтажу.
- об’єкт - це, ТМК які розміщенні самовільно на земельних ділянках, що належать до комунальної власності м. Хмельницького та підлягають демонтажу.
2. Порядок звільнення земельних ділянок, що зайняті без правових підстав, що належать до комунальної власності
2.1. Звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок проводиться за рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради.
Підготовка проектів вказаних рішень здійснюється управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради на підставі службових приписів, протоколів та постанов адміністративної комісії або іншого.
2.2. Прийняте рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради оприлюднюється органом, що здійснював підготовку даного рішення, шляхом опублікування в газеті «Проскурів» та на офіційному веб-сайті Хмельницької міської ради.
2.3. Звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок здійснюється в добровільному порядку особами, що встановили (використовують) об’єкт демонтажу протягом 10 робочих днів з моменту оприлюднення рішення.
2.4. У разі невиконання особами, що використовують земельну ділянку без правових підстав, рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради, згідно п. 2.3 Положення, виконання здійснює виконавець робіт по демонтажу, за участю комісії з демонтажу. Під час проведення демонтажу до роботи комісії можуть залучатися представники державних та правоохоронних органів.
2.5. Під час демонтажу комісією складається акт демонтажу, який містить наступні відомості:
- Дата, час, місце складання акта;
- Прізвище, ім'я, по батькові, посади членів комісії з демонтажу та осіб, які були присутніми при демонтажі;
- Місце розташування, відомості про власника /користувача якщо він відомий, та підстави демонтажу;
- Найменування підприємств, що виконують демонтаж та відключають ТМК від інженерних мереж;
- Відомості щодо місця тимчасового зберігання об’єкту демонтажу та іншого майна (у разі виявлення автотранспортного засобу в ТМК останній передається на зберігання органам поліції);
- Відомості про фото/ відеофіксацію демонтажу;
- Інші відомості.
2.6. У разі наявності зауважень, акт підписують із відміткою «із зауваженням» та викладається суть зауважень. У випадку відмови від підпису, про це робиться запис у акті.
2.7. Акт підписується усіма присутніми членами комісії та іншими особами, які були присутні при демонтажі.
2.8. У разі відсутності особи під час процедури демонтажу про це робиться відмітка у акті про проведення демонтажу.
2.9. Акт проведення демонтажу об’єкту складається у трьох примірниках, один з яких надається особі (якщо така відома), другий примірник залишається у виконавця робіт, який проводив демонтаж, третій примірник у виконавця робіт по демонтажу.
2.10. Після складання акту демонтажу, об’єкт, що підлягав демонтажу опечатується, демонтується і перевозиться на майданчик тимчасового зберігання. Пошкодження заподіяні під час демонтажу не підлягають відшкодуванню.
2.11. Якщо розмір, вага, конфігурація, тощо не дозволяє провести демонтаж в цілісному стані, демонтаж проводиться шляхом розділення об’єкта, що підлягає демонтажу на окремі частини. При цьому комісією складається відповідний акт.
2.12. У випадку наявності майна всередині об’єкта, що підлягав демонтажу, комісія складає опис такого майна, який є додатком до акту демонтажу.
3. Порядок врегулювання майнових питань після звільнення самовільно захоплених (зайнятих) земельних ділянок.
3.1. Протягом десяти робочих днів з моменту демонтажу об’єкта, виконавець робіт надсилає власнику/користувачу об’єкта демонтажу рекомендованим листом або надає під розписку (якщо власник, користувачі відомі) повідомлення про демонтаж об’єкта, місце його тимчасового зберігання, суму коштів, яка підлягає відшкодуванню за демонтаж об’єкта із відповідним розрахунком.
3.2. Особи, що використовували земельні ділянки без правових підстав, яким підлягають поверненню будівельні матеріали або інше майно, що залишиться після звільнення таких земельних ділянок, зобов’язані оплатити понесені виконавцем робіт витрати по звільненню земельних ділянок, зайнятих без правових підстав, та витрати по зберіганню вказаного майна.
3.3. У разі, якщо протягом трьох місяців з моменту демонтажу від власника (користувача) не надійде заява про повернення демонтованого об’єкта із підтверджуючими правовстановлюючими документами на нього та/або власник (користувач) не відшкодує витрат, пов’язаних з демонтажем об’єкта, такі дії відповідно до частини 1 статті 347 Цивільного кодексу України будуть свідчити про відмову від права власності на об’єкт, який підлягав демонтажу.
3.4. Після закінчення вказаного терміну зберігання демонтованих об’єктів, рішення щодо подальшого використання таких об’єктів приймає виконавчий комітет Хмельницької міської ради.
4. Окремі положення.
4.1. У випадку наявності акта про неможливість здійснення звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок, складеного комісією з демонтажу незаконно встановлених об’єктів на захоплених (зайнятих) земельних ділянках на території міста Хмельницького, юридичний відділ Хмельницької міської ради за зверненням управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів готує та подає відповідні позовні заяви до суду.
В.о. начальника управління
архітектури та містобудування З. Пилипчук
Керуючий справами
виконавчого комітету Ю. Сабій